Jag och Petra red dressyr ute ikväll, Petra på lilla utebanan och jag på stallplanen. Vi har ju fortfarande ett litet packat snötäcke med is i botten och snö ovanpå, fast på vissa fläckar är det mer bara is. Men med broddar fungerade det bra, sviktande och samtidigt ganska slät yta och bra fäste.

Woody är ofta så fin där på stallplanen och var så ikväll också. Han är energisk men ändå cool. Eftersom jag ofta ridit där när det har varit plogat och inte så tungt så tror jag att han upplever att det blir så enkelt med olika rörelser jämfört med i det tyngre underlaget i manegen. Därför är det extra roligt att träna piruetter där för det känns så mycket enklare både för honom och för mig. Och kanske bara att han vet att jag brukar träna piruetter gör att det går ännu lättare, han vet direkt vad jag vill, så jag kanske borde tränare piruetter oftare i manegen också.

Hur som helst så satt jag och galopperade på små volter som jag centrerade mer och mer tills vi till slut gjorde hela piruetter och jag hade en underbar känsla när han var ännu långsammare och tog ännu mer vikt på bakdelen än tidigare. Sedan avslutade jag passet med att bara rulla på i galopp i låg form på en stor volt där jag strävade efter stora men långsamma språng och då var han bara så läcker och han gillade verkligen det arbetet.

.IMG_3627

