Solen tittade fram precis innan jag skrittade ut med Woody och det blev en underbart mysig tur runt lilla berget. Det var mer snö kvar i skogen och uppe på berget än vad jag trodde, så Woody fick ta i och plumsa lite mer så det blev både ett avkopplande och stärkande pass. Jag trodde att han skulle bli lite upprörd när han upptäckte att LA inte skulle följa oss ut trots att vi gjorde iordning dem tillsammans, men Petra red LA ute på ridbanan när jag och Woody gick iväg till skogen, ändå var Woody helt lugn och harmonisk hela passet.

Den låga decembersolen tog sig inte riktigt ned mellan träden, men det var ändå vackert på sina ställen där snön låg kvar på träden. Jag hade min nya ridkappa på mig trots att det inte var så kallt och det var så underbart härligt att slippa frysa. Woody hade sitt nya skrittäcke i ull som vi köpt begagnat.

Efter grabbarnas ridpass så tittade jag och Petra en stund på hoppkursen, sedan åkte vi hem och åt lunch och så var det dags för de fyraåriga stona att bli ridna, Gentle och Petras utbildningsponny Gem. Det var bara en dryg timme ledigt i manegen innan ridskolan skulle börja och det var två hästar till därinne samtidigt som oss. Gentle var lika duktig som igår, både vid uppsittningen och under ridningen. Åh, hon är bara så fin nu!

Det blev lite dramatik när vi red då en av de andra hästarna galopperade och sedan med buller och bång slängde av sin ryttare och sedan kom full fart bockandes, bakutsparkandes mot mig och Petra som red på andra delen av ridbanan. Som tur var så var Petra blixtsnabb och hoppade av Gem och stod och höll henne och jag var precis i hörnet med Gentle så jag hann vända henne emot hästen så att hon såg honom komma. Hon hoppade bara just så pass till lite, sedan stod hon helt lugnt avslappnat och tittade på honom och sedan kunde han fångas in. Jag är så tacksam att inget hände och att varken Gem eller Gentle blev skrämda.

När vi var klara följde Petra med mig och Gentle när vi promenerade tillbaka till stallet i mörkret genom skogen och vi gick och pratade hela vägen och det blev ett mysigt avslut på en härligt hästig helg.12358100_757500994355372_1060853855_n12355188_757500857688719_244451760_n12325219_757500817688723_784984062_n12358132_757500337688771_1841570312_n

