Mina älskade underbara hästar! Vilka ridpass de bjöd på idag båda två! Jag bara går omkring och ler just nu.

Det började dessutom med att uppsittningen på Gentle gick på en gång idag, då hon direkt ställde upp sig som hon ska och var redo utan att vi behövde gå runt och flexa halsen flera gånger innan. Sedan var hon precis som sist lika mjuk som smör i munnen, glad och positiv. Vi gjorde skänkelvikningar i trav igen och idag gick det ännu bättre. I galoppen höll vi oss på den övre volten för att inte skrämma lilla Gem som Petra red samtidigt, så Gentle fick galoppera på tjugometersvolt flera varv och hon gjorde det så bra. Lite hopp och skutt i själva fattningarna och lite väl bråttom ibland, men lika rund och fin i formen, stora runda språng och så välbalanserad. Underbar ridkänsla från början till slut och helt obrydd om andra hästar som var i manegen samtidigt och ibland kom lite nära. Så duktig!

Efter passet blev hon friserad i manen och ompysslad och fick stå i Woodys box och äta hö under tiden jag red Woody. Hon verkade väldigt nöjd med sig själv, med all rätt.

När det var dags för Woody hade jag turen att bli ensam i manegen och då tänkte jag direkt att jag skulle passa på med bytesserier eftersom det är så svårt att göra på hela diagonalen när det kommer hästar ivägen. Men vi började förstås med uppvärmning, lite galoppserpentiner, samlade små volter och sedan gjorde vi några byten efter spåret, på korta diagonaler och till sist gick vi in på hela diagonalen och gjorde fyror, treor och tvåor. Efter första då han överivrade sig och kastade in några extra byten så sansade han sig sedan och gjorde jättefina serier, väntade på mig och gjorde byten i uppförsbacke. Efter tvåorna fick han skritta en stund och sedan tog jag tyglarna, förberedde honom med den lite kvickare, kortare galoppen och vände in på diagonalen för ettorna. Då gjorde han redan på första försöket de bästa, mest jämna, taktfasta och största byten i varje som vi någonsin har gjort jag och han och till och med jag höll takten i varje hjälp. På kandaret dessutom! Vilken känsla! Vilken häst! Åh, jag kan verkligen inte sluta le! Sedan avslutade vi med bara en kort stunds travjobb där han också kändes superfin. Fina, fina Woody! Fina, fina Gentle! IMG_097610965504_792032934214347_292016540_n

