Ishalka idag och hoppkurs i manegen och därefter ridlektioner så den var upptagen nästan hela dagen. Woody och LA är vinterskodda men vi har inte skruvat i brodden än och eftersom jag fortfarande inte är så bra i ryggen så väntar jag att Jocke ska hjälpa mig. Förmodligen blir det på tisdag. Så Woody fick vila idag och vi satsade på att rida Gentle och LA i manegen den lilla stund den var ledig.

Jag ledde Gentle genom skogen och bitvis var det väldigt halt för henne, men hon skötte det bra och var lätt att få att förstå var hon skulle gå där det var mindre halkigt så vi tog oss till ridhuset.

När jag skulle sitta upp behövde jag inte hålla på särskilt länge och där kändes det som om vi tagit ett steg framåt. Men när jag skulle visa Petra hur fin hon blivit i galoppen så var hon inte alls så fin idag. Hon stretade och rusade och hade svårt att komma till ro. Även i trav var hon svår och även om det blev lite bättre mot slutet så var det helt enkelt inget bra pass med henne.

Men hon blev ordentligt motionerad, alldeles genomblöt i svett, så hon fick stå och torka i Woodys box under tiden jag hjälpte Petra med LA. Sedan borstade jag henne ordentligt och så promenerade jag och Petra tillbaka med henne till stallet då det hade blivit alldeles becksvart ute. Jag tror aldrig att jag gått i skogen när det varit så mörkt. Både jag och Petra fick nästan ont i ögonen av ansträngning att försöka se var vi gick. Men det var faktiskt ganska mysigt och det kändes som om Gentle fick bra träning trots den dåliga ridkänslan. Så när vi var tillbaka till stallet och borstade henne lite till och ställde in henne i sin nyspånade box där hon hade kvällsmaten redo så kändes det som om vi gjort ett ganska bra jobb ändå.

Dagens höjdpunkt var Petra och LA. När Petra började rida honom var hon alldeles överlycklig över hur fin han kändes och sedan fortsatte det på samma spår. Nu när jag ridit honom mer var det mycket lättare för mig att hjälpa henne. Så hon fick börja prova göra skänkelvikning i höger galopp och sluta i vänster galopp för att förbereda för den förvända galoppen. Från början var det lite svårt, men efter en stund kom Petra på hur hon skulle göra och sedan blev det bara bättre och bättre och jag njöt av att stå och se hur fina de var.

Imorgon ska jag vara ledig och hade egentligen tänkt att rida hela dagen, men fortfarande ingen brodd på hästarna och manegen upptagen nästan hela dagen, så vi får se vad det blir av den dagen. Till helgen har jag jour och nästa helg åker vi till Stockholm International Horseshow, så vi kanske inte kommer att kunna träna lika intensivt nu en period, plus att det blir svårt när jag jobbar och inte hinner rida i manegen och underlaget är fruset ute och snön inte har kommit. Vi missar Marc-träningen då vi åker till Stockholm, så nästa träning blir inte förrän i mitten av januari. Mentalt är jag så oerhört peppad på att träna hästarna, men samtidigt kommer de att behöva få en liten lugnare period också om de sedan ska vara fit for fight inför vårsäsongen. Så vi får göra så gott vi kan av den här mörka årstiden.IMG_2364IMG_2365

