Petra har blivit förkyld och eftersom jag redan lovat att försöka rida LA lite oftare för att hjälpa henne med den förvända galoppen så red jag både Woody och LA på stora utebanan idag. Underlaget var så mjukt och fint, helt perfekt, och vädret hade plötsligt slagit om till blåsigt mildväder. Man kunde inte tro att det är november. När jag red LA så tittade solen fram en stund och det blev en magiskt fin regnbåge som omringade hela ridanläggningen och slog sig ned på var sida. Något regn såg jag däremot aldrig till.

Jag var jättenöjd med båda hästarna. Woody som vilat dagen innan var väldigt pigg i blåsten, men så otroligt duktig och bara använde sin energi till att arbeta och bjuda på underbar ridkänsla hela passet. Han gjorde de mest makalösa travslutor och fortsatte sedan med nästan lika fina galoppslutor. Sedan gjorde vi samlade små volter och piruetter där han behöll rytmen så bra och till sist avslutade jag med en kortsida med passage – piaff – passage och där är det ju fortfarande lite trevande, men ändå en helt underbar känsla där Woody bara bjuder på sig själv och försöker så gott han kan.

LA tycker verkligen att det är svårt med förvänd galopp och från början var det inte så lätt ens med den rättvända galoppen och jag satt och tänkte att Petra gör det så otroligt bra som klarar av detta energiknippe till ponny som har så stor galopp för sin lilla ponnykropp och taggar upp på två röda sekunder. Tänk att hon kan rida honom så bra som hon gör! Hatten av för henne!

Men jag kom på att det blev lättare om jag fick över hans tyngd på yttersidan, så i vänster galopp började jag rida galoppslutor för att rama in yttersidan och då kändes det mycket lättare att rida över i förvänd galopp och då kunde jag rida på en stor tjugometersvolt flera varv och han bar sig riktigt bra. I höger varv däremot så vill han komma med bakdelen och sitt svagare högerben utanför, så då kändes det inte rätt att göra högersluta utan då red jag skänkelvikning istället och lyckades på så sätt rama in yttersidan och få hans vikt över dit och då kunde jag rida flera varv på volten först, men bästa känslan fick jag när jag sedan red i förvänd galopp runt ett tänkt fyrkantspår och rakställde honom på rakt spår, då kom han så rakt under mig, bar sig bra och jag fick ett jämnt stöd i båda tyglarna. Han har ju verkligen en helt magisk galopp!

Det är så roligt att få rida flera hästar! Jag skulle verkligen inte ha något emot att rida hela dagarna 🙂 .11262340_374872609375957_1429181477_n

