Med Gentle kunde jag gå till ridhuset i det soliga fina vädret på förmiddagen idag. Det blev ännu ett pass på lilla utebanan. Jag gillar verkligen att jag kunnat upprepa samma sak flera dagar i rad och känna att vi befäster det här med uppsittningen ute, att det har fått gå bra flera gånger och att vi har en metod som verkligen fungerar.

Idag fokuserade jag på att jobba galoppen. Hon är fortfarande spretig i formen och vinglar, vill bryta av själv ibland och ramlar iväg ibland. Men fattningarna blev ganska bra och jag kunde verkligen börja rida henne med inner skänkel mot ytter tygel och korta stunder fick jag den där gummibandskänslan i några språng, när jag kunde följa med med handen och hon var mellan hand och skänkel, men sedan tappade vi det fort igen. Det bästa var att hon balanserade upp sig bättre och jag kunde sitta rakt över henne och sadeln gled inte åt sidan idag. Men det är SÅÅÅ roligt att få komma till riktigt arbete med henne.

Grabbarna fick gå en tur i skogen i afton och så fort solen gick ned så började det mörkna fort, så innan vi var tillbaka var det nästan helt mörkt ute. Tur att hästarna är så duktiga att ta sig fram i terrängen trots mörkret.

Jag red en liten stund på lilla utebanan med Woody när vi kom tillbaka, eftersom jag troligen inte kommer att hinna rida imorgon då jag åker till Stockholm på kurs och blir borta ett dygn, så onsdag hinner jag inte heller rida. Däremot ska jag vara ledig på torsdag, så då kan jag rida båda hästarna igen. Woody kändes superduperfin, som alltid när man ridit i skogen innan, så mjuk och elastisk. Jag travade och galopperade på spåret och stora volter, red tempoväxlingar och enkla byten. Läste häromdagen att man aldrig kan göra för många enkla byten och nu börjar ju äntligen Woody göra dem bra, bättre sent än aldrig. Även om det inte ingår i mina klasser längre så kan ju Petra ha glädje av att han blivit riktigt bra på dem. I trav kändes han så otroligt rund i formen med mycket rygg. När jag la ned honom så sträckte han verkligen nosen framåt och behöll ett underbart stöd och jag kände hur ryggen svingade så väldigt bra.12167978_740349806070491_89721687_n

