Ännu en magiskt fin höstdag fick vi idag. Eftersom det var hoppkurs på ridhuset ville jag inte rida med Gentle på utebanan när det var mycket stök med hästtransporter, men jag började longera henne när de fortfarande var flera kvar och hästar skulle lastas. Hon satte huvud och svans i vädret och showade på i balanstrav. Jag ledde henne i skritt utemellan och då gick hon lugnt men när jag släppte ut henne på linan så blev det balanstrav igen. Men det är ju nyttigt att få vara med och se en del, så jag höll på och ledde och longerade tills alla hade åkt. Då satt jag upp och precis som igår så stod hon stilla efter en hel del pyssel med flexande och flyttande.

När jag började rida var hon nästan lite trött så jag fick ta ett spö efter en stund. Då lyssnade hon genast bättre på skänkeln och bjöd fram i handen bättre. Jag tog ingen galopp idag, för jag kände att sadeln inte låg helt stilla och kom på att jag inte dragit det sista hålet och då glider den åt höger när jag galopperar. Så jag tyckte det var bättre att lägga krut på att få en bättre känsla i trav. Det som började kännas så bra i manegen med fina hörnpasseringar tappade vi bort lite när vi kom på utebanan, men nu när jag hade spöet att förstärka skänkeln med så tyckte jag att vi fick till det bättre igen.

Men jag jobbar så gärna med sådana problem om jag bara kommer upp i sadeln på henne och jag är så lycklig att vi klarar det utan för mycket spänning. Allt annat får komma så småningom. IMG_9935IMG_9945IMG_9966IMG_9979IMG_9939IMG_9960

