Jag gick med Gentle till ridhuset idag och tänkte longera henne på lilla utebanan och kanske träna på uppsittning där genom att hoppa i stigbygeln och jobba som jag gjort inne i manegen. Men när jag precis kom dit var ridskoleponnyerna där och manegen ledig, så jag tackade för det och fick ett extra ridpass som jag inte räknat med.

Det var bommar utlagda i manegen med hinderstöd på sidorna, så jag började med att leda Gentle i skritt över det. Hon som varit så skräckslagen och kastat sig när det låtit av sanden mot bommarna kunde nu efter lite tvekan första gången gå helt lugnt över dem och lyfta ordentligt på benen som hon inte heller gjorde tidigare.

Sedan longerade jag en stund och skulle börja uppsittningen. Hon var mer spänd igen, så då backade jag några steg och började flexa henne och flytta bakdelen åt båda hållen. Då slappnade hon av och jag kunde sitta upp och hon stod helt lugnt.

När jag sedan började rida hade hon mer bjudning än hon haft sedan vi började om med ridningen efter uppehållet. Hon kändes så glad och energisk, kanske lite överilad och springig ibland, men jag blev så glad över bjudningen. Det var riktigt roligt att rida henne och särskilt eftersom jag inte räknat med det här passet så blev det en extra krydda en måndagkväll. IMG_227612086927_737911456314326_455361623_n

