Ända sedan sista tävlingen har jag tappat lite fokus och saknat ett riktigt mål att träna mot. Det här med att jag ska gå upp en klass och rida Intermediaire IB känns så overkligt och långt borta, både på grund av att det innebär att jag måste resa med Woody söderut för att hitta en tävling och för att det känns overkligt att rida en klass som innehåller byten i varje, piaff och passage. Så även om jag tyckte att det var skönt när tävlingarna var över för säsongen och jag var så nöjd över Woody och vad vi presterat, så kände jag att jag tappade lite inspiration och mål för träningen. När vi åkte hem från träningen idag så pratade jag och Petra om hur vi ska lägga upp hemmaträningarna bättre och vi var mer inspirerade än någonsin.

På träningen idag fick jag börja med att jobba med galoppkvaliteten genom att öka galoppen på långsidorna och samla på kortsidorna och få rundare, högre, mer långsamma språng. Sedan fortsatte vi med byten, på diagonalen, efter spåret, överallt. Woody fick verkligen lyssna på mig och det blev väldigt mycket gymnastik med mycket förvänd galopp. Men han var otroligt duktig och verkligen lyhörd. Sedan red vi seriebyten och han var lika fin där. När vi kom till byten i varje visste han verkligen vad det var fråga om och taggade till lite. Vi hade flera missar, men gjorde flera diagonaler med många sammanhängande byten. Det gäller bara att jag måste hitta takten bättre. Ofta kommer jag av mig när det börjar gå bra och jag slappnar av, då blir jag för långsam.

Men det bästa med passet var efter galoppen när vi började jobba med piaff och passage. Först när jag började trava så hade Woody en sådan trav som jag nog aldrig känt tidigare, så mycket bakben och ryggverksamhet. Marc sa att det var kvittot på att galopparbetet varit bra, att han blev så gymnastiserad. Sedan skulle jag rida piaff och passage som det ligger i programmet i Int IB. Från den där underbara traven satt jag in i passage och sedan skulle jag samla in i piaff på kortsidan. Gissa om jag blev förvånad när Woody helt enkelt samlade in i flera rytmiska tramp på stället. Efter det första försöket gjorde vi några mindre bra försök, inte dåliga, på god väg, men inte som den första. Men sedan skulle jag också rida som i programmet på diagonalen först i passage och sedan piaff på mitten. Den känslan som jag upplevde då var helt magisk. Woody samlar sig och ställer sig och trampar så otroligt enkelt och rytmiskt. Jag trodde inte det var sant det jag kände under rumpan, sedan började jag bara klappa och berömma och så avslutade vi hela passet. Vilken häst han är! Vilken tränare jag har! Vilken underbar känsla jag fått uppleva idag!

Marc sa att vi hade kunnat rida upp programmet på tävling idag, men nu har vi till i mars på oss att träna. Han vill att jag lär mig programmet tills imorgon. Gissa om jag fick ett konkret mål för min ridning! Det var verkligen det här jag behövde!12067151_736717059767099_1394008798_n

