Det blev en hästig dag igår då Petra red tre hästar och jag mina två. Däremellan tittade jag på Breeders unghästchampionat på datorn och städade huset.

Gentle var lika duktig med uppsittningen igen. Jag hoppade inte ens i stigbygeln, utan satt upp direkt efter några varvs longering. Jag var riktigt nöjd med ridningen också, ända tills jag såg fyraåringarna på Breeders och insåg hur långt komna de var. Då är Gentle väldigt obalanserad, otaktmässig och vinglig i förhållande till dem. Till vårt försvar får jag väl säga att de flesta hästarna som går Breeders är insuttna på hösten som tvååringar, ridna på våren och hösten och som treåringar och sedan nästan hela året som fyraåringar, medan Gentle reds in sent på hösten som treåring, var riden två månader innan jag fick henne och sedan inte ridits så sammanhängande på grund av överbenet och sedan uppsittningsproblemet. Men å andra sidan så har jag ju ända sedan jag köpte henne sagt till mig själv att vi inte ska ha någon brådska, att allt får ta den tid det tar. Jag vet ju också att jag har begränsat med egen tid, att hinna med båda hästarna ordentligt.

Woody red jag i manegen en liten stund på kvällen. Jag kunde inte känna någon markering överhuvudtaget, däremot var han lite varm i hoven igen innan ridningen. Han kändes jättefin i ridningen, glad och energisk. Jag red bara stora volter, lite förvänd galopp och några travskolor på slutet, ett lättare pass. Idag blir det en liknande dag som igår hoppas jag. IMG_1570

