Provade rida Gentle i LAs dressyrsadel idag. Jag var lite orolig att hon skulle tycka att det blev annorlunda vid uppsittningen med en annan sadel, men hon var lika fin som sista gångerna. Däremot när hon skrittade första stegen framåt så kände jag hur hon spände till ryggen lite, men sedan slappnade hon av igen.

Sadeln var lite för vid i bommen och lutade lite framåt, men låg stilla och det var så roligt att få sitta i en dressyrsadel på henne. Allting kändes lite bättre idag. Hon sög på bettet lite mer, hittade takten lite bättre i traven, gjorde bättre galoppfattningar och var rundare och finare i galoppen. Petra red MP samtidigt inne i manegen och Gentle verkade tycka att det var roligt att ha en hästkompis därinne.

Woody red jag på lilla utebanan ikväll. Han verkade inte ha någon känning i sin hov och var riktigt fin att rida. Idag blev det lite mer samling i form av samlade små volter och galoppiruetter och på slutet även lite träning av piaff. Återigen hade han svårt att förstå hur han skulle göra i piaffen och provade sig fram med hopsasteg, men flera saker gjorde han så bra. Han svarade perfekt när jag tog lite mer i tygeln och samlade skritten, då fick jag ett sug i handen och han började direkt att krypa in med bakbenen under sig och bli lite kvickare, han var helt avslappnad och så fort jag avbröt skrittade han gungande framåt med längre kliv och han lyssnade verkligen på mig och provade sig fram tills vi hittade rätt. Efter fyra-fem försök så gjorde han riktigt fina tramp nästan helt på stället. IMG_4453

