När Gentle nu för tredje gången i rad stod alldeles blick stilla med böjd hals och sänkt huvud när jag la benet över ryggen på henne och sakta kunde sjunka ned i sadeln så börjar jag känna ännu större tro till att vi kommit en bra bit på väg med uppsittningsproblemet. Petra som inte har sett mig sitta upp på henne sedan i somras när hon stegrade sig och katapultade framåt trodde knappt sina ögon när hon såg oss idag.

Däremot fick jag en protest när jag skulle börja trava och la på högerskänkeln lite bestämt när hon ville falla mot den, då gjorde hon ett språng framåt och blev ganska upprörd. Men jag blev ännu mer bestämd, la på spöet och krävde att hon flyttade undan för skänkeln. Då tog hon rättning jättebra och blev väldigt lyhörd för skänkeln resten av passet. Dessutom bjöd hon bättre idag och var mycket bättre i form. När vi skulle fatta höger galopp stressade hon upp sig lite och fattade fel galopp flera gånger, men till slut tog hon rätt och när vi kunde börja rulla på i galopp och jag stod i lätt sits så slappnade hon av och började frusta. Hon var inte så bra i form i galoppen som i trav, men jag tyckte ändå att sprången kändes rundare och att hon blivit lite starkare.

Efter galoppen travade jag på stora mittvolten ett tag och vi hittade den fina traven med takt och balans som vi hade på Marc-träningen. Nu kändes det extra bra när hon svarade så lydigt för högerskänkeln och verkligen böjde sig i bålen i höger varv också, vilket hon haft svårt för tidigare.

Men även om jag var jättenöjd med Gentle idag så går det inte att jämföra med hur bra jag tyckte att Woody var. Alltså, även om han fortfarande är tunn i hull och inte så musklad som tidigare så känns det formmässigt som att han aldrig varit så bra tidigare som han är nu. Vilken energi, vilken power, vilken styrka i formen, vilken lösgjordhet i sidorna och underbar vilja till att arbeta! Så elektrisk och känslig för mina hjälper!

Jag red i manegen idag och då brukar jag ofta tycka att han inte riktigt kommer under sig lika bra och att jag inte får samma gummibandskänsla och elasticitet som jag får ute. Men idag kändes allting på plats. Han var jätteduktig som trots att han var så pigg ändå höll sig utan luftsprång när en annan häst slog bakut och ännu en annan häst tömkördes och drog iväg flera gånger. Men Woody var helt fokuserad på mig och på arbetet. Jag red skolor i trav, några galoppslutor, förvänd galopp och sedan satt jag bara och travade på en stor 20-meters volt och njöt av den underbara ridkänslan. Till sist gick vi över i passage och red passage ett helt varv och han var så underbart mellan hand och skänkel och precis i det där dragläget där jag kan bestämma exakt vilken takt vi ska ha. Härligt avslut på en härlig ridhelg!12042263_732212730217532_1423718547_n

