Fick vara igång tidigt imorse för att kunna vara i manegen med Gentle innan det skulle bli upptaget av westernkurs inomhus och körkurs utomhus på anläggningen. Så direkt efter fodringen klockan halv sju så promenerade vi iväg till ridhuset. Jag longerade en kort stund innan och precis som i förrgår så var hon lite stökigare när jag skulle börja sätta foten i stigbygeln och precis som då så fortsatte jag att mana henne runt, flexa, osv innan jag bestämde mig för att lägga över benet och precis som då så stod hon prick stilla avslappnat med böjd hals när jag la över benet och gick inte iväg när jag kommit ned i sadeln. Så jag släppte tyglarna helt när jag satt där och klappade om henne och hon stod så lugnt och verkade stolt över sig själv.

Hon kändes lite bättre i ridningen idag. Jag red med spö och ställde lite högre krav på att hon inte skulle falla mot min högerskänkel. Efter båda galopperna kom hon så fint i form och hittade takten i trav och kunde balansera upp sig bättre, så då fick jag en riktigt fin känsla.

Woody red jag senare under dagen på lilla utebanan mitt ibland allt stök med körhästar, transporter och husvagn som skulle riggas just utanför ridbanan, så det blev lite spännande idag också och jag satt löst en gång igen. Men samma härliga ridkänsla utemellan, superelastisk, energisk, jämnt stöd i handen, skummande mun, stor och rund galopp och jättefina slutor i både trav och galopp. Men jag måste erkänna att jag till slut fegade ur och inte red så nära husvagnen där det levde om massor eftersom Woody blev skvättigare och skvättigare ju närmare den vi kom. Egentligen är han inte särskilt rädd för sånt, men när han hade så här mycket energi i den lite kyligare höstluften så gick det inte att tåla hur mycket som helst. Jag tycker ändå att han var duktig som klarade alla hästar med vagnar när han var så här pigg.

På tisdag kväll ska både jag och Petra rida på en clinic med Woody och LA, så jag måste nog rida Woody ordentligt både söndag och måndag nu så att vi inte gör fler luftsprång då.

IMG_4475

