Vilken ridkänsla jag fick idag på Marc-träningen!!! Aldrig någonsin tidigare tror jag att det har känts så enkelt att rida dressyr! Woody levde rövare i boxen när han fick stå och vänta på sin tur, eftersom flera hästar passerade ut och in och gnäggade mycket och han sedan blev alldeles ensam, så när jag skulle börja göra iordning honom hade han fått ett skrapsår uppe i pannan. När jag började rida fram kändes han lite spänd och svår, men så fort vi började rida för Marc så var han bara underbar och blev sedan bara bättre och bättre. Underbart rund i formen, fantastisk kontakt på bettet, så liksidig, hela tiden framme för skänkeln och lätt att öka men framför allt så otroligt lätt för samling med bjudning i alla rörelser.

Vi checkade av rörelse efter rörelse som ingår i Intermediaire I och allt flöt så bra. Jag hade sagt att jag tyckte att galoppslutorna kändes svårast, så vi tränade på det genom att först göra på diagonalen, sedan på medellinjen att börja rida rakt och sedan gå in i en sluta och till sist göra hela zick-zacken. Det var väldigt nyttigt att rida på medellinjen först och sedan gå in i en sluta, det har jag aldrig provat tidigare, då kändes det mycket enklare sedan när jag red zick-zacken.

Bytesserierna i vart annat var en ”halleluja moment”. Det har han visserligen gjort bra tidigare också, men idag var det så där att jag kände efteråt att det är det här jag lever för, att få uppleva en sådan känsla.

Nu ska väl inte genrep gå bra och tävling är tävling, så jag har inga större förhoppningar inför morgondagen, men idag kändes det verkligen helt oviktigt. När man får uppleva en sådan ridkänsla som jag fick idag då är jag fullständigt nöjd!

Jag är också så nöjd med Gentle idag. När jag skulle börja uppsittningen på henne så var hon ganska spänd och ville gå iväg så fort jag skulle börja hoppa i stigbygeln. Men då tänkte jag att jag verkligen kunde ta all tid i världen på mig och att hon verkligen skulle bli lugn innan jag ville prova sitta upp. Så vi tragglade på, fram med pallen, gick runt, flyttade bakdelen, hoppade i stigbygeln, tränade från andra hållet, osv. Till slut såg jag på henne att hon tänkte ”nu är jag less, get to business!” så då hoppade jag upp och då var hon hur lugn som helst.

Dessutom gick det mycket bättre i ridningen idag också. Hon kändes mer balanserad, taktmässig och spänstig. I galoppen ställde jag mig i lätt sits igen och då blev hon så väldigt rund och fin. Men när jag kom där i galopp efter långsidan mot läktaren och hon rullade på ganska energiskt och jag stod i lätt sits och njöt kom plötsligt en hund full fart inspringandes på läktaren. Jag hann tänka att nu flyger jag av, men Gentle vände visserligen runt men inte alls så häftigt och jag bröt av till skritt och sedan var det inte mer med det. Efter båda galopperna som kändes bra så hittade vi också lite av den fina trav vi hade på Marc-träningen. Nu känns det som om vi är på gång igen!

Jag är också så glad över att jag hittat ett jättefint rundsytt träns som jag länge velat köpa åt henne med remontnosgrimma. Men eftersom hon är lite svår i storleken och ligger någonstans mellan full och cob så har jag inte riktigt vetat vad jag skulle köpa. Nu hittade Petra det här på en säljsida, nästan oanvänt, för 300 kr och det passar perfekt. Ibland har man tur!11950838_725284940910311_168087084_n IMG_9262IMG_9275IMG_9280IMG_9312IMG_9301

