Gentle var först lite uppspelt att lämna sin kompis som gnäggade massor efter henne när vi promenerade iväg mot skogen idag. Hon gnäggade tillbaka en del i början och stegade på väldigt raskt och lite spänt. Men efter en stund slutade hon svara honom, trots att vi hörde hans gnägg på långt håll, och började sänka huvudet mer och jag kände att jag fick mer och mer kontakt med henne.

Hon kände igen sig väl på ridhuset och fick vara en stund i Woodys box och hon brydde sig inte mycket om ridskolehästen Alfons som stod i boxen bredvid. Det märktes att de redan kände varandra.

Först longerade jag henne en stund i skritt och trav, med en ”snodd” väldigt löst spänd över nacken, genom bettringarna och till sadelgjorden. Jag har aldrig longerat henne med någon typ av inspänningstygel tidigare. Det passade henne perfekt och hon tog det så bra. Blev lite konfunderad i början, skakade lite försiktigt på huvudet, men började ganska snart att suga på bettet och söka sig framåt nedåt. Man kunde också se att hon slappnade av mer när hon fick jobba i den formen, öronen vippade och hon joggade helt lugnt.

Sedan tog jag bort snodden och longerlinan och började hoppa i stigbygeln igen. Hon var väldigt avslappnad och stod alldeles stilla. Då tog jag fram pallen och ställde upp henne vid den och tränade på att ta stigbygeln och gunga i sadeln därifrån också. Sedan fortsatte vi övningen från backen igen och hon var lika duktig hela tiden. Men sedan avslutade jag och vi promenerade tillbaka genom skogen igen. Hon var så otroligt harmonisk när vi gick hem och vi fick en underbar kontakt med varandra. Det kändes som att hon verkligen gillade att få vara i centrum igen och att få vara på en liten utflykt. IMG_5109

