Hade möjlighet att rida på dagen idag, men då det var så varmt ute och ridbanorna dammar en hel del så valde jag att rida i manegen som faktiskt kändes riktig sval. Jag blev förvånad över hur pigg Woody kändes när han ändå stått ute i värmen hela förmiddagen. Han började med att skritta så otroligt bra när jag skrittade fram på lång tygel, stora kliv och svingande rygg. Annars brukar han ofta bli överilad och låst i ryggen när han är för pigg. Kanske det är effekten av allt vi har skrittat i sommar, jag hoppas det.

I trav och galopp var han lite mer oliksidig än tidigare och kändes oelastisk i vänstersidan och hade svårt att ta ett bra stöd på högersidan. Kanske för att han vilat i tre dagar eller för att det var tydligare att känna det när jag red i manegen och hade en längre sträcka rakt spår att rida på än den mindre ridbanan vi haft under sommaren. Men han var energisk och jobbade på bra och jag försökte verkligen vara jättenoga med att aldrig fastna själv i vänsterhanden utan ta ut handen och vara så elastisk som möjligt. Det kändes som ett bra jobb inför morgondagen, som jag brukar säga till Petra när det inte känns super. Så att man inte själv förstör och börjar dra i tygeln eller kräver mer än de klarar av för dagen, utan att man försöker rida så att de kommer att kännas bättre imorgon, att hästen då kommer att vara mer gymnastiserad och elastisk.

Efter passet fick han dusch och schamponering, då han var ganska svettig. Det kändes välbehövligt eftersom han inte duschats på hela sommaren och hade ett litet lager damm längst in som jag aldrig lyckats rykta bort. Jag ryktade honom torr ute i solen och pälsen blev alldeles silkig. Nu känner jag mig riktigt inspirerad att träna ordentligt igen.11912969_875955155816044_431167357_n

