Söndagmorgon, soligt väder, lite krispigt i luften, stilla och tyst runt omkring, det verkade nästan som om bara jag och Woody var vakna när jag red till dressyrbanan idag. Lite lyxigt att vara ensam på ridbanan och jag byggde upp passet väldigt noga, hela tiden med tanke att jag skulle prova byten i varje på slutet, men med rätt uppvärmning och träning innan.

Woody var helt underbar i travarbetet, red skolor och små åttametersvolter. Han kom så rätt på en gång, bakifrån och in i handen, kändes kort och lätt att sitta på och hade ett ljuvligt jämnt stöd på båda sidor. Skrittade länge och noga och försökte hitta samma känsla som igår. Inte lika lätt på ridbanan, men vi närmade oss.

När det var dags för galopp så började jag med några slutor, kändes väldigt smidig i sidorna och böjde sig bra. Sedan gjorde jag ett byte på diagonalen åt vardera håll, men även om de blev rena så gjorde han dem inte genom hela kroppen utan de blev lite snabba och korta. Då tänkte jag att Marc skulle inte ha nöjt sig med det och gjorde som jag tror att han skulle ha lagt upp passet. Jag red flera diagonaler utan att byta, fortsatte i förvänd galopp, red några volter i omställd förvänd galopp och sedan bytte vi några gånger på långsidan från den förvända galoppen istället. Då kom han som han brukar så fint med bytet genom hela kroppen.

Efter det red jag en serie i vart fjärde, en i vart tredje och en i vartannat. Jag blev så imponerad och nöjd med honom att han var så duktig, höll sig cool, väntade på mig, var rak och fin, trots alla försök med byten i varje förra gången. När jag sedan skulle rida in på diagonalen för byten i varje så gjorde jag först en volt och försökte hitta takten och den lite snabbare lite kortare galoppen som han behöver för att klara av det. Precis när jag tänkte vända in på diagonalen blev han rädd för en fågel som flög upp från en komposthög, så jag gjorde en volt till men sedan red jag in på diagonalen och bad om fem byten i varje och tänka sig att han satte dem direkt på första försöket. Jag bröt av till skritt och han fick massor av beröm och den här gången så bara skrittade jag direkt ut från banan och hem till stallet med fortsatt klapp och beröm hela vägen. Jag ville att han verkligen skulle förstå att det blev rätt. Underbara, fina Woody!IMG_5730

