Det blev ganska sent igår innan vi kom oss ut med hästarna. Vi red en runda, först i backarna förbi Kvarnstallet sedan efter en asfaltsväg och så tog vi av på en mindre väg och kom tillbaka till ängen ovanför stallet där vi brukar rida ibland. Där red vi en stund och kunde trava och galoppera lite innan vi sedan skrittade genom skogen hem till stallet igen. Det var en underbart solig sommarkväll och vi var så nöjda med hästarna.

Idag red vi till ridbanan för ett dressyrpass. Woody kändes fin även om vi hade lite störmoment ibland av hundar och katter och hästar som passerade utanför och inne på ridbanan utan större förvarning. Han var så pass elastisk och rakriktad så att jag tänkte att jag kunde prova byten i varje igen. Jag började med vart fjärde, vart tredje, vart annat och han var jättefin. Sedan försökte jag göra fem byten i varje, men klarade bara tre. Då provade vi igen och klarade fem. Då tänkte jag att jag kunde prova en till gång för att vi skulle bli säkrare på det, men då gick det inte. Och hur jag än försökte flera gånger så lyckades vi inte göra fem igen.

Det kändes så snopet att avsluta utan att ha klarat det, men efter ett tag så kände jag att Woody började kännas trött, så jag bestämde mig för att inte försöka mer, vilket förstås var ett litet nederlag. Men sedan försökte jag vara förnuftig och tänka positivt. Det som var bra var att han kämpade så bra hela tiden utan att spänna till, att han faktiskt satte dem en gång, varje gång vi klarar det är ju ett steg framåt, att han när som helst kunde vänta på mig och bara göra ett byte när jag ville det och till sist att trots att vi bara lyckades en gång så var det en så otroligt bra gymnastik för honom så han blev helt magiskt fin efteråt. Han var som smör i handen, otroligt lösgjord i kroppen och elastisk. Jag travade lite under nedsittning en stund och njöt av hans fina trav.

Så här i efterhand så borde jag väl ha slutat när vi hade lyckats en gång. Men det är svårt att veta och ibland lär man sig av de misstag man gör. Jag kände till exempel att jag faktiskt gav hjälpen för fort ibland, eftersom jag hela tiden varit för långsam, så jag måste verkligen hitta rätt tajming. Men ska jag lära mig så måste jag få träna och då måste jag ibland få tänja på gränsen. IMG_5912

