Ridit båda hästarna idag. Vi började med att rida Woody och LA till ridbanan för ett dressyrpass. Woody var avslappnad och fin redan när vi skrittade iväg, trots att han inte är riden på några dagar och var sedan riktigt fin hela passet. Äntligen kunde jag rida utan att känna av min svanskota överhuvudtaget. Därför passade jag på att jobba ganska mycket i trav under nedsittning, för det har jag saknat att få göra.

Jag varierade tempot, försökte få honom lite kvick bak och red skolor där jag tränade på att kunna öka tempot inne i en öppna eller sluta. I öppna gick det bra, men det var svårare i sluta. Då red jag sluta efter spåret och lyckades bättre. Men det får vi träna mer på. Jag är i alla fall väldigt nöjd med känslan jag fick i handen, ett jämnare stöd, och att han blev mer och mer elastisk.

Även i galopp red jag mycket tempoväxlingar och en del slutor. Jag fick ett bättre stöd i vänsterhanden i högerslutan och då kändes det lite lättare att rida den böjning och tvärning jag ville.

Sedan var det dags för Gentle som ju vilat från uppsittning i två dagar nu. Så jag började med att longera henne. Hon var helt magiskt fin i longeringen och lydde varje kommando klockrent, bjöd bra utan att stressa och väntade hela tiden på mina ord. Däremot när det blev dags för uppsittningen blev hon väldigt stressad igen trots att vi började med att ge henne ett äpple att mumsa på. Men redan när jag tog i stigbygeln med handen och skulle sätta in foten så stegrade hon och kastade sig bakåt. Då blev jag så skraj så jag höll på att ge upp. Men jag tränade ett tag, hon fick stå på tygeln och jag höll på och skakade sadeln och grejade med stigbygeln och strök henne över ryggen, osv. Sedan bet jag ihop och satt upp. Hon stod stilla tills jag var i sadeln, men hoppade lite framåt innan jag fått stigbygeln, men jag kunde sitta kvar rakt över henne så hon behövde inte bli rädd. Sedan gjorde vi halt och Jocke kopplade bort linan och jag skrittade iväg.

Varje gång jag kommer upp i sadeln på henne så får jag min belöning, för hon är så fin att rida sedan. Idag galopperade jag också lite och hon var så duktig med galoppskänkeln i båda varven. Hon blir lite mer rädd när jag ställer mig i lätt sits, hon gör ingenting, men jag känner att hon blir en aning spänd, men så fort jag sätter mig ned i galopp så slappnar hon av mer. Jag varierade lite och stod ibland och satt ibland. Tänker att hon behöver träna mer på att jag rör överlivet lite mer även när jag rider så kanske det hjälper för uppsittningen, nu när hon blivit skrämd av att jag flugit av. IMG_6058

