Kim Kreling som ofta kommenterar på ClipMyHorse är min absoluta favoritkommentator. Hon har en behaglig röst och kan vara tyst långa stunder så man får njuta av det man ser och när hon pratar så gör hon det för att hon har något att säga, inte bara för att prata. Hon sätter fingret på det viktiga, ser helheten men ändå detaljer, och ser det positiva hos varje ekipage. Hon säger vad som behövs för att varje ekipage ska komma vidare om de inte redan är i toppen. Det märks att hon älskar dressyr och pratar med sådan inlevelse när hon ser något bra så man rycks med totalt. Hon kan också brista ut i de mest roliga små utrop ibland, så man får sig ett gott skratt. Det allra bästa var när hon kommenterade tillsammans med Carl Hester, oj, vad jag sög åt mig allt de sa. Jag tyckte att jag lärde mig massor då och skrattade gott åt deras härliga humor. Som tur är så pratar Kim dessutom så tydlig tyska så att jag förstår nästan allt vad hon säger.

Nu när jag sett på Grand Prix igår och Intermediaire I imorse så var jag full av inspiration att åka och rida dressyr på Woody. Jag och Petra red till dressyrbanan. Woody kändes superfin hela passet. Det märktes att han gått så bra på Marc-träningen. Han var mycket mer framme för skänkeln, energisk och smidig i kroppen.

Jag kunde äntligen sitta ned i trav en stund utan att det gjorde särskilt ont och vilken härlig trav han hade, så hög i formen, taktfast, schvungfull och med mycket ryggverksamhet. Jag red skolor och det kändes så bra. I galoppen red jag lite slutor och samlade små volter. Han behöll så bra bjudning i volterna och vi fick ett bra flyt. När jag var nästan klar så kunde jag inte låta bli att prova lite piaff och passage. Jag började med passage efter spåret och så samlade jag till piaff och då var han så duktig och behöll takten och översamlade sig inte, så det kändes ganska enkelt. Däremot var det lite svårare i passage att behålla takten och få ett bra flyt. Så det får vi träna vidare på.

Gentle sadlade jag och ledde iväg till ängen, men efter allt regn så var det så blött där så det gick inte ens att longera utan jag ledde runt henne lite. Sedan fick hon träna på att stå stilla på gårdsplanen medan Jocke skodde om Umberto fram och efter det blev hon ryktad och sprayad mot insekter. Hon håller på att bli riktigt duktig med sprayandet, som hon var så rädd för från början.IMG_5651

