När Marc tyckte att vi skulle prova byten i varje idag igen så var jag nästan övertygad om att vi inte skulle klara mer än igår, men samtidigt kände jag verkligen att det var rätt dag att träna vidare på det. Woody var nämligen precis lika fin idag som igår, så elastisk, liksidig, energisk, lika rak i sina byten och väldigt avslappnad mentalt. Jag hade det där jämna fina stödet i båda tyglarna som igår, nästan ännu bättre idag. Serierna satt som en smäck, kändes spikraka och säkra, så varför inte prova vidare. Men fortfarande hade jag väldigt ont i rumpan, kunde inte sitta ordentligt djupt i sadeln och mer ont på vänster sida så jag kanske inte satt helt rak och det kändes nästan omöjligt att jag skulle kunna snabba upp mina hjälper utan att träna mer på tre byten i varje först.

Men innan jag skulle prova så fick jag sitta på en volt och räkna takten i galoppsprången för att få in rytmen på hur snabbt jag måste byta, vilket var en väldigt bra hjälp. Dessutom fick jag veta att jag skulle fortsätta vad som än hände så att Woody skulle förstå att han inte skulle sluta efter tre, utan att det fortsätter. Jag tycker egentligen att jag ger hjälpen så fort jag bara kan, men att man liksom måste gå emot rörelsen, man kan inte följa med i språnget utan måste gå emot språnget i sin egen rörelse och det tar emot så i min kropp då. Vi gjorde några försök där vi bara satte tre och sedan bara kunde göra några i vartannat och inget i varje efter det. Men sedan lyckades vi att göra tre i varje och så två språng emellan och sedan kanske två i varje efter det, då var det som om Woody också började förstå att han skulle fortsätta.

Marc sa att om du sätter fem så kommer jag att skrika och jubla, men så länge jag inte gör det så fortsätter du tills ni kommer till hörnet. När jag gjorde nästa försök så hörde jag Marc skrika och jubla efter fem, så jag slappnade av lite, då blev det två språng men sedan två i varje efter det. Om jag hade fortsatt utan uppehåll hade vi nog gjort ännu fler. Men vi var båda överlyckliga och avslutade då. Underbara Woody, han hade gett allt när vi försökte och då när vi var klara stod han bara helt lugnt och såg ut som om han äntligen hade lyckats lära matte att förstå hur hon skulle göra. Underbara makalösa häst!IMG_5912IMG_5926IMG_5918IMG_5899

