Vi har tänkt att rida ungefär varannan dag under sommaren och red ju igår, men när det blev så tråkigt väder idag och jag redan hade krattat det jag tänkt och diskat undan och sonen åkt iväg till kompisar så jag och Petra blev ensamma hemma så fanns inte mycket annat att göra, tyckte vi. Kanske det går att se från olika håll, kanske det hade gått att tvätta, städa, läsa en bok, det är möjligt, men så såg inte vi på saken. Sagt och gjort. Snabbt iväg och sadla grabbarna innan regnet kom. Lite regn hann det komma på oss, men inte alls så att det gjorde någonting.

Vi red till ridbanan och dressyrade lite. Det gick faktiskt bättre för mig idag, jag hade lite mindre ont och kunde sitta ned i trav en stund och även rida på lite mer framåt i galoppen. Woody var lika fin idag, även om han tittade lite mer och blev rädd för något som hördes bakom buskaget, men superfin i formen och handen och riktigt rund galopp. Jag gjorde till och med en liten bytesserie med tre byten i vart fjärde (ridbanan är inte så lång så det ryms inte mer) och det kändes jättebra. Jag orkade inte rida så länge innan det blev mer ont, men bara att det gick att rida bättre idag känns väldigt positivt.

När vi kom tillbaka till stallet tog jag in Gentle, sadlade och tränsade henne och gick ut på gårdsplanen för lite träning inför uppsittning. Först från marken att hon skulle stå still när jag skakade sadeln. Hon blev lite rädd i början men stod sedan still och verkade slappna av. Sedan tog vi fram pallen och jag ställde upp henne vid den. Först kastade hon sig ifrån den några gånger, så jag fick vara bestämd och stoppa framåt och sedan lägga spöet på bogen för att få henne att gå tillbaka mot pallen och stå stilla där. När hon gjorde det fick Petra ställa sig på pallen och börja röra sadeln. Även då blev hon först rädd och man såg hur stressad hon blev i blicken, men sedan när hon stod stilla och vi berömde henne så var det så härligt att se hur lugn och nöjd hon blev i blicken när hon förstod att hon gjorde rätt och att det inte var farligt. Då stod hon stilla jättelänge vad Petra än gjorde med sadeln. Till sist höll jag henne och ställde mig själv på pallen och gjorde som jag brukade inför uppsittning och även då stod hon helt stilla och verkade lugn. Men jag vill träna några dagar till innan jag sitter upp på riktigt, både för att jag inte ska ha så ont så att jag inte är nog snabb om hon kastar sig och för att hon ska få tid på sig att bli ännu mer trygg.IMG_0087

