Jag och Petra skrittade iväg med Woody och LA efter vägen idag och utforskade omgivningen lite. Vi red efter grusvägen som börjar med ganska ordentlig nedförsbacke och sedan en liknande uppförsbacke förbi Kvarnstallet. Vilken nostalgi att rida förbi där. Jag var väl i Petras ålder när jag red där på min Rasmus och vi stannade till vid Kvarnstallet för att plocka upp fler ryttare till vår ridtur. Nu är där inget stall längre, men hästskon ovanför dörren hängde kvar och skylten ”Kvarnstallet” också, fast den hamnat på snedden och bara syntes till hälften. Där har en gång varit en riktig kvarn i huset bredvid tror jag och det är så vackert med forsen bakom.

Forsen lät ganska högt redan på långt håll och Petra undrade om jag verkligen trodde att våra hästar skulle kunna gå över bron när hon hörde hur det dånade. Det trodde jag absolut att Woody skulle göra och det gjorde han också även om han tvekade en aning och gick på helspänn. Däremot visste jag inte hur det skulle gå med LA. Han tvekade och stannade kvar på andra sidan så när jag var halvvägs över så stannade jag för att inte Woody skulle komma för långt ifrån, då kom även LA traskandes över. Hur duktiga som helst! Vi skrittade vidare en bit, men vände sedan då jag fick ganska ont efter ett tag. Men jätteduktiga hästar, vacker omgivning, bra backträning och miljöträning och Woody superfin i handen och formen även de gånger han spände till. Så vi var nöjda efteråt.

Sedan tog jag in Gentle och sadlade och tränsade henne och gick genom skogen till lägdan och longerade henne en stund. Det var ganska djupt underlag och mycket insekter, men hon skötte sig bra och såg fin ut där hon travade runt. Sedan tränade jag en stund med att förbereda uppsittning och dra och skaka lite på sadeln. Då blev hon faktiskt lite rädd igen och kastade sig bakåt. Så jag höll på så en stund och tränade tills hon stod alldeles stilla vad jag än gjorde med sadeln, då nöjde jag mig och gick tillbaka till stallet igen. Vi får nog ta det lite försiktigt tills hon blir mer trygg igen. Jag är ändå så jättenöjd med att hon är så fin att ta in i stallet från de andra hästarna och ändå vara så lugn och mysig och när vi gick i skogen så kände jag att vi hade nytta av allt vi har vandrat tillsammans i skogen hemma, så att hon kände sig trygg att gå med mig på ännu ett helt nytt ställe. IMG_0603

