Så var det dags att prova lasta Gentle för första gången för att också hon skulle få komma till betet. Det var bara jag och Petra och jag var ganska orolig innan för hur det skulle gå om vi ens skulle få henne i närheten av transporten eftersom hon skyggar ganska ordentligt när det kommer nya saker på gården. Men när vi fält ned luckan såg det ut som om hon anade att det var dit in hon skulle och det dröjde inte så länge innan hon gick på rampen. Däremot tog det lite längre tid innan hon gick ända in och när hon gjort det så provade hon kasta sig bakåt några gånger. Då var jag bestämd med henne och talade om att det var framåt som gällde. När hon stannade pratade jag lugnt, men varje gång hon backade skällde jag och piskade lätt med spöet på sidan på henne. Så till slut så gick hon in och stannade kvar så Petra fick stänga i lugn och ro.

När vi började köra levde hon om väldigt i början och grävde förfärligt med frambenet, men efter ett tag så tystnade hon. Hon började om lite grann ibland, men bara kortare stunder och inte lika kraftigt som i början. Så det känns som om det finns hopp att hon kan bli fin på transporten. Eftersom Woody kunnat bli så fin så finns det nog hopp för de flesta hästar, för han var verkligen besvärlig i många år.

Sedan var det en fröjd att se när vi släppte henne i betesshagen, precis som igår, det utstrålar verkligen lycka om hästarna när de springer runt och försöker beta lite i farten och så småningom kommer till ro och börjar äta. IMG_5099IMG_5102IMG_5109IMG_5112IMG_5134IMG_5140

