Gårdagen fylldes med jobb så Woody fick vila. I afton regnade det när jag skulle till stallet och jag var trött så det tog emot att rida, men när jag sadlat och skrittade till stora utebanan så blev det uppehåll och när jag kom dit möttes jag av en alldeles nysladdad ridbana med ett underbart sviktande underlag. Det började blåsa upp då och Woody var oerhört fylld med energi och snorklade och spände upp halsen som en hingst. Jag travade och galopperade och även om det blev lite hopp och skutt i början så var det en fröjd att galoppera runt hela banan i stora runda språng. För varje språng så började min spänning i kroppen efter jourhelgen att släppa och Woodys energi gjorde mig också upprymd. För en stund kände jag mig pigg och alert och spänstig. Det är det som är så underbart med ridningen, att jag får ”låna” den känslan av Woody när jag sitter på honom.

Även om det blev ett pass med inslag av lite spänning här och var så kändes det som ett nyttigt pass. Jag red mycket förvänd galopp, mycket gymnastik med korta och längre språng, red några galoppslutor och sicksack och hela piruetter som kändes riktigt bra. Däremot i bytesserierna fick vi problem igen med spänning. Men jag känner mig nöjd med min egen ridning där jag fokuserade på att rida honom rak, sitta kvar mer i sadeln och hålla honom framme för skänkeln. Jag blev sträng på honom några gånger när jag tyckte att han låtsades vara rädd för att spänna till, men jag var också jättenoga med att berömma ordentligt när det blev rätt, så jag tyckte att vi redde ut det bra ändå.

Efter galopparbetet när jag började trava så var han oerhört elastisk och jag fick så fin gummibandskänsla. Det kändes som ett bra pass så här i början veckan. Nu hoppas jag att vi kan fortsätta på det här spåret. IMG_3874

