Gentle blev omskodd igår och hon var verkligen duktig. Provade bara någon enstaka gång att dra åt sig ett framben, men stod annars som ett ljus och lyfte hovarna nästan i förväg. Helt avslappnad var hon dessutom. Jag som var beredd att ge lugnande om det skulle behövas eftersom jag inte ville riskera något med en ny hovslagare, varken för honom eller för Gentle, men det behövdes förstås inte.

Idag har jag ridit Woody på stora utebanan, som var nyharvad och mjuk efter regnandet. Han vilade igår och var ganska pigg och lite okoncentrerad på mig till en början. Men han började med en stor och bra galopp och inte de där struttiga sprången som han ibland gör när han blir pigg och spänd. Så jag kunde rida ordentligt framåt redan i uppvärmningen och få en riktigt härlig galoppkvalitet.

Efter lite travjobb där han kändes riktigt fin så började jag med mina galoppslutor. Jag vet att jag tragglar väldigt mycket med dessa slutor, men jag tycker ofta att det är så bra att börja med dem och så tycker jag att de är så avslöjande, att man lätt kan se var man har problem i ridningen, om hästen inte är nog framme för skänkeln, inte bra kontakt i handen, inte nog samlad, inte nog eftergiven i innersidan, osv. Och så fort man rider rakt fram efter en galoppsluta så känner man lätt om hästen är rakriktad eller inte. Så jag tycker att det är så nyttigt och man kan variera dem hur mycket som helst, var man lägger dem, om man rider rakt fram före eller efter, byter galopp eller inte, rider sicksack, osv. Eftersom jag ofta känner när jag börjar rida dem att något inte känns bra så jobbar jag vidare med det. Därför går jag ofta inte vidare med piruettjobb eller byten utan jobbar med det som jag tycker är problemet för dagen.

Men idag tyckte jag att när Woody väl blev mer koncentrerad på mig så kom vi ett snäpp vidare med slutorna på så sätt att vi kunde rida dem mer samlade med bra flyt i ingången på slutan och med lite mer böjning i bålen än tidigare. Jag tyckte att jag fick mer kontroll över varje språng. Sedan la jag faktiskt in några piruetter några galoppsprång efter slutorna och de kändes riktigt bra. Då fick jag hjälp med samlingen och böjningen så det flöt mycket bättre.

I traven hittade vi takten bättre än på länge och dessutom skrittade Woody riktigt bra idag och det måste jag nog tacka Petra för som har jobbat på så bra med det.IMG_4483

