Ihållande ösregn idag och bara fyra grader ute, så vi blev bekväma och red i manegen. Det är sådana dagar det verkligen känns lyxigt att ha tillgång till en manege. Petra hade ridit Woody åt mig igår. Hon hade också fixat all mat och mockning så jag fick en ledig kväll. Skönt när jag är så förkyld. Dessutom kändes Woody jättefin att rida idag, så hon hade gjort ett bra jobb.

Det kändes så nyttigt att Petra ridit och jag verkligen fick reflektera över mina hjälper och vad jag gör som är bra och vad som är mindre bra. Jag försökte att vara väldigt elastisk i mina händer och att hålla Woody framme för skänkeln hela tiden utan att klämma eller överrumpla honom. Det kändes att Woody verkligen försökte göra rätt och det jag bad om, om jag bara var noga och konsekvent med mina hjälper.

Äntligen kunde jag rida början av galoppslutorna lite bättre. Tidigare har det känts som att så fort jag börjar tänka att vända in i en sluta så antingen kommer inte Woody tillbaka i samling nog mycket eller så rätar han ut sig för mycket i bålen och faller inåt. Men idag kunde jag börja samla på spåret och börja forma honom inför slutan och sedan påbörja rörelsen utan att han föll eller tappade samlingen.

Vi gjorde också en bytesserie i vart fjärde och en i vart tredje som kändes riktigt bra, stora, jämna, luftiga byten utan spänning. Till sist travade jag några skolor som flöt på bra och så samlade jag traven utan att han fick gå in i passage utan istället fick kvicka sig något i bakbenen och det tog han helt rätt och förstod vad jag menade. Jag red några varv på volt i den traven och tänker att det stärker honom att trava så kortare stunder. Sedan avslutade jag med stretching i låg form.20141229-194637-71197089.jpg

