Först red jag med Gentle en liten tur i skogen. Jag red till rakbanan och travade den fram och tillbaka. Åh, jag är ännu mer kär i henne nu när jag satt igång henne igen. Tänk att hon kan vara så positiv och lättsam trots att hon vilat i flera veckor. Idag ville hon trava större än tidigare och la sig på lite i handen, så jag jobbade mycket med halvhalter och försökte få henne att hitta en liten mindre trav tills jag kände att hon mjuknade i munnen och kom i lite lägre form, då gungade jag med och lät henne länga sig mer. Men hon verkade så nöjd att komma ut i skogen, frustade jättemycket och var väldigt avslappnad och följsam i kroppen när jag skrittade. På slutet kunde vi trava en långsammare trav i lägre form där hon väntade på mig och lyssnade bra på mina halvhalter. Den här bilden är tagen tidigare när jag red Woody på rakbanan. Men det var lika soligt ikväll och det var här jag red med Gentle. IMG_1028

Sedan red jag Woody för första gången på över en vecka. Först vilade han efter tävlingen med Petra och sedan när jag skulle rida så hade han ju tappat en sko och inte förrän igår kväll blev han omskodd. Han har gått lite trevande med sin oskodda hov, men hade ingen värme i hoven eller förstärkt digitalpuls ikväll så jag bestämde mig för att prova rida. Han hade faktiskt lite känning i sin vänsterhov. Han var otroligt laddad av att inte vara riden, så han kände inte efter så mycket, men ibland när han slappnade av och jag svängde åt vänster så var han inte helt ren. Men ingen värme eller förstärkt puls efteråt heller, så jag gissar att det inte är en böld utan att han blivit öm i sulan av att gå oskodd. Så min förhoppning är att det kommer att bli bättre inom de närmaste dagarna.

Hur som helst så var det en otrolig känsla att sitta på honom igen och även om jag är alldeles förälskad i Gentle just nu så blev jag helt tagen av Woodys energi och hur han var som en gummiboll och lyssnade så extremt på mina hjälper och travade med så undersatta bakben så jag fick grand prix-känsla direkt. Även om han var överladdad och kastade in piaff och passage i det hela så kunde jag ändå picka med skänkeln och få in travtakten efter en stund och då var han helt underbar. Tanken var ju inte att rida så där samlat första dagen efter vila, men det gick helt enkelt inte att lägga honom i en lägre form första halvan av passet. Efter lite galopparbete som gick lite bättre i lägre form och större språng, så kunde jag lägga ned honom även i trav. Nu hoppas jag bara att han snabbt blir bättre i sin hov så att vi kommer igång igen. Om tre veckor har vi en tävling om vi är friska och krya då. IMG_3859

