Vi provade ett nytt upplägg idag eftersom Woody haft en liten dålig trend att han blivit sämre dag två när vi varit på tävling över en helg. Tidigare var han alltid mer avslappnad andra dagen, men de sista fyra tävlingarna har han varit mer irriterad och velat förekomma mig och blivit mer av och på andra dagen. Så jag tog ut honom direkt på morgonen för ett litet ridpass på utebanan. Det kändes ju inte så tokigt när det dessutom var en vacker solig, men lite kylig morgon.

Woody var oerhört på tårna och lite stressad när jag började rida, men ändå otroligt lydig och vilken ridkänsla. Jag red bara på stora volter i skritt, trav och galopp i lite lägre form, samt lite förvänd galopp. Något annat gjorde jag inte. Sedan fick han gå in i boxen igen och då var han väldigt avslappnad och tillfreds och åt sitt hö som han gärna doppar i vatten.

På uppvärmningen var han precis lika fin som igår. Jag måste säga att i helgen har jag upplevt den allra bästa ridkänslan någonsin. Jag har aldrig tidigare haft en sådan gummibandskänsla och känsla av lätthet till samling, men ändå stora runda språng i galoppen, mjuk i sidorna och otroligt lydig. Det kändes som om vi dansade tillsammans 🙂 ! Kanske beroende på att vi hade tränset och inte kandaret.

När jag stod utanför manegen och väntade på min tur så blev jag faktiskt ganska nervös, trots att jag inte tyckte att jag hade några krav på mig varken från mig själv eller någon annan. Men jag försökte tänka att jag skulle rida varje programpunkt för sig och det hjälpte. Woody var aningens, aningens trött och aningens spänd, men ändå väldigt ridbar.

Travskolorna kändes inte så bra. De skulle vi kunna göra mycket bättre, men det tar jag på mig själv, jag måste verkligen träna mer på de linjerna. Det blev vingligt och svajigt. Och i serien i vart tredje så kastade Woody om efter två språng mitt i serien, troligen för att vi gjort en serie i vartannat på framridningen och han blev lite peppad på det. Däremot satt det som en smäck med tvåorna. De belönades med två sjuor och en sju och en halv. Vilken lättnad efter strulet dagarna innan! Även galoppiruetterna gick förvånansvärt bra. Jag hade väl aldrig kunnat tro att vi vid debuten skulle kunna få 6,5 på båda piruetterna av Roger Ohlsson. Men det bästa var nog sicksacken. Den har nog aldrig känts så bra ens på träning, tänk att vi lyckades få till det på tävling. Vi fick två sjuor och en sex och en halv för den.

Totalt fick vi 63,4 % och kvalade direkt till Intermediaire IB. Gissa om jag blev överlycklig!

Petra har varit en grym hästskötare i helgen och jobbat som bara den så jag har fått koncentrera mig på ridningen. Det har varit så lyxigt. Hon erkände efteråt att det var en baktanke med det, att det var för att hon vill att Woody ska komma så långt som möjligt så att hon har så bra häst som möjligt när hon ska ta över honom.IMG_3973IMG_4010IMG_3901IMG_3859IMG_3915IMG_4021IMG_4025

