Idag var ännu en blåsig dag och Gentle var ovanligt orolig i stallet när jag gjorde iordning henne och tramsade vid pallen när jag skulle upp. Men sedan skötte hon sig bra och jag kunde rida till ridhuset. Det blev väldigt mycket träning av att gå i vattenpölar och en gång blev hon rädd för att det var så lerigt och hon sjönk när hon skulle börja gå i vattnet. Men efter lite övertalning så gick det också.

Väl framme vid ridhuset så red jag till stora utebanan. Det hade regnat inatt så underlaget som nästan redan blivit för hårt var fantastiskt bra idag. Jag travade först runt på stora ytor och hon var magiskt fin. Hon var piggare än någonsin tidigare och lite skvättig, men lyssnade så mycket på mig ändå och var underbar i formen och travade så härligt. När jag drev lite framåt så bara längde hon stegen och jag fick uppförsbackekänsla.

Sedan galopperade jag på en jättestor volt, kanske trettio meter i diameter. Det är så härligt att ha det utrymmet och ändå kunna fortsätta varv på varv. Hon var det bästa någonsin även där. Jag kunde känna hennes bakben under sadeln och hon var så fin i formen och lyssnade så bra på innerskänkeln och böjde sig runt den. Jag red ganska länge eftersom hon varit så pigg. Tänkte att det skulle vara skönt för henne att verkligen bli lite trött. Hon blev lite svettig, men det kändes inte som tidigare att hon tröttnade i kroppen utan hon kändes stark hela tiden. Sedan travade jag och lät henne komma i en lägre form och för första gången kunde jag känna att hon fortsatte och bar sig med manken uppe men låg i formen.

Överlycklig saktade jag av och skrittade henne på lång tygel. När jag precis tänkte rida upp till stallet kom jag på att vi kunde miljöträna genom att skritta mellan några hinder som stod framme. Så det gjorde jag. Mellan de första gick bra, men mellan ett hinder och några små blå plastkuber skyggade hon lite. Det var ju inget ovanligt, jag drev henne framåt och hon tog några snabba steg förbi, men då stänkte det grus på plastkuberna och det var då hon blixtsnabbt katapultade iväg så att jag flög baköver och åkte i backen. Jag landade på framsidan, fick blåmärken på benen och grus i ansiktet och ont i vänstra handleden. Jag hoppas att det inte är något allvarligt med handleden. Men jag kom fort upp och kunde springa och stänga öppningen till ridbanan och Gentle hon kom springandes rakt fram till mig. Söta lilla häst! Hon var bara förskräckt.

Jag ledde henne mellan hindren några gånger, sedan satt jag upp igen och skrittade runt ett tag till innan hon fick gå in i stallet en stund medan jag red Woody. Sedan red jag hem henne genom skogen igen. Då var hon lika fin som tidigare. Så det har nog gått bra ändå med första avfallningen.

20150423-162122-58882521.jpg

