Jag känner mig alldeles avslappnad och skön i hela kroppen efter träningen idag. Ridkänslan var verkligen på topp. Woody var så glad och ambitiös och samarbetsvillig och skillnaden i att rida med träns var ännu mer uppenbar idag när han blev så eftergiven och mjuk i nacken ju mer jag red. Jag fick flera små aha-upplevelser idag igen och det är så roligt när man får det. Allt gick inte superbra, men det var otroligt nyttig träning och det som gick mindre bra berodde nästan uteslutande på mig och inte på Woody.

Skrittpiruetterna gick betydligt mycket bättre idag när jag äntligen förstått vad som blev fel både genom Marcs fantastiska sätt att visa det med sina egna ben och sedan genom att se en filmsnutt som Petra tog med mobilkameran. Då förstod jag hur jag skulle göra och så blev det genast mycket bättre. Travarbetet kändes också bra. Vi red linjerna som de är i Intermediaire och travslutorna flöt lika bra idag. Nu var det högervolten som blev lite för snäv eftersom jag inte vill att han ska hamna på dubbla spår och håller in bogen, så jag måste tänka på att göra den rundare.

När vi började med galopparbetet så gjorde vi först några ökningar och då fick jag mina aha-upplevelser när jag först i början av ökningen använde innerskänkeln mer och Woody fick då en mycket rundare galopp med mer uppförsbackekänsla och sedan visste jag inte att jag tjuvförhållde med innertygeln i upptagningen som då blev mer stum. När jag slutade med det och började förhålla mer med yttertygeln så fick jag en helt underbar gummibandskänsla.

Sedan började vi jobba med samlade små volter som idag blev bra även i höger varv när jag försökte tänka på samma sätt som i skrittpiruetterna åt höger, men också tack vare alla ökningarna som gjorde att Woody var ordentligt framme för skänkeln. Efter det fick vi göra hela piruetter som de ligger i Intermediaire. Den vänstra blev bra, men sedan bytte Woody före mig, orent, och sedan blev den högra piruetten för stor eftersom jag ville försöka rida framåt och inte översamla honom. Jag gjorde om dem och då sa Marc till mig under tiden jag red att jag skulle centrera mer och då blev de riktigt bra åt båda hållen. Woody var otrolig hela tiden, han gjorde allt jag bad honom om. Det gäller bara för mig att komma på hur jag ska rida. Sedan måste jag verkligen komma ihåg att rida på fram mellan piruetterna så att bytet blir bra.

Till sist red jag galoppslutorna och lite sicksack med byten åt båda hållen. Återigen en underbar känsla i själva slutorna, men idag blev det svårare med bytena, att Woody bytte före mig några gånger, men nästan alltid var det för att jag inte satt helt rak eller inte red rakt fram ordentligt innan. Tänk att man måste rida hela tiden, aldrig får man bara sitta och åka och vara nöjd för att själva slutorna kändes så bra.

Men en underbar dag, en underbar helg, har det varit. Petra och Los Angeles har gjort enorma framsteg i helgen, LA har aldrig galopperat så underbart som idag och Petra red helt fantastiskt. Det får mig att önska att jag var i hennes ålder och hade haft en sådan möjlighet att träna för en så duktig tränare och lära sig rätt redan från början. Men jag är så glad för hennes skull. Och jag är verkligen glad för min och Woodys skull (och kanske Gentles framöver) att vi fått den här chansen att rida för Marc och uppleva denna underbara ridkänsla. Bättre sent än aldrig!11160296_669265036512302_833527133_n

