Ibland är livet tufft, för tufft! Stor sorg i vår stad denna vecka, då en flicka i Petras ålder inte ville leva längre. Man kan inte ens förstå och tänka sig den sorgen hos de anhöriga.

Det är så svårt att vara tonåring idag. Båda mina barn är trötta och less efter en jobbig skolvecka. Jag är trött efter en jobbarvecka. Bilmotorn har skurit och jag måste köpa ny bil. Inte det man planerat när man just har köpt en till häst. Men mitt i allt det tuffa så försöker jag säga till mina barn och mig själv att inte ta livet på för stort allvar, inte ta sig själv på för stort allvar. Allt hänger inte på mig. Livet går vidare ändå även om inte allt blev som jag tänkt mig. Och efter en tuff tid så blir det lättare igen. Håll ut! Det vänder!

Min son sa att vi människor lever nästan aldrig i nuet, nästan alltid i det förflutna och ibland i framtiden. Då sa jag att det är därför det är så härligt med ridningen, för när man rider är man i nuet och efteråt kanske man är i det förflutna när man tänker på ridningen men då mår man så gott av att tänka på det och av att ha fått vara i nuet en stund. Det är därför det är sådan avkoppling med ridning. Men en fin pratstund vid middagsbordet med sina barn, det är också att vara i nuet.

Kram till dig som läser min blogg. Jag gissar att du har någon anknytning till hästar, annars skulle du aldrig ha orkat läsa den. Se till att få det där riktigt sköna ridpasset i helgen då du får vara i nuet och slappna av och släppa allt annat! Det vill i alla fall jag göra.

20150327-200557-72357421.jpg

