Träningen idag bestod mest av träning av ryttaren, för att få till min vänsterhand och min vilja att korrigera Woody när han faller åt vänster genom att sitta över på höger sittben och ta vänsterhanden mot mankammen vilket inte är någon bra problemlösning.

Woody kändes jättefin redan från början, som vi anade att han skulle göra efter gårdagens träning. Han var mycket rakare och låg inte på i vänsterhanden, dessutom väldigt mjuk och elastisk. Marc fokuserade jättemycket på min vänsterhand i de rörelser vi gjorde och ju mer jag red desto finare blev Woody. Men de gånger han föll mot vänster som han gör framför allt i vänster galopp och jag inte fick göra som jag brukar så kändes det ibland som om jag fick lära mig att rida på nytt. Särskilt i förvänd galopp så visste jag ibland inte riktigt vilket sittben jag satt på och vilken galopp vi hade. Men oj, så nyttigt!

Marc lade om hela passet så att vi bara gjorde övningar för att förbättra det här och det kändes väldigt värdefullt inför framtiden. Jag fick en magiskt bra känsla i travarbetet i skolorna. Woody blev högre och högre i formen och spänstigare utan minsta spänning, underbar kontakt i munnen. Galoppslutorna var svåra att göra i början eftersom Woody faller åt vänster genom hörnet och jag tyckte det var svårt att rida och sitta kvar på vänster sittben då, men när vi väl kommit igenom hörnet blev det de mest underbara slutor jag upplevt, vilket flyt, vilken mjuk galopp! Om det funnits passage i galopp så skulle det ha känts så tror jag 🙂 .

När vi skulle göra byten var det likadant att det kändes svårt att jag måste sitta kvar på vänster sittben och ta nosen till vänster när Woody ville falla med bogen åt vänster, men när jag ändå gjorde det och det kändes som om jag inte visste vad jag gjorde så gjorde Woody de finaste bytena, genom hela kroppen och spikraka och Marc sa att det är det som är så viktigt inför byten i varje.

Så även om det ibland kändes som om jag måste börja om och lära mig att rida så var det fantastiskt att vi redan under samma pass fick besked att det blev så rätt och ridkänslan var verkligen på topp. Woody blev ibland lite konfunderad när han inte kände igen mina signaler, men det var så fantastiskt att känna hur han rörde sig mer och mer genom hela kroppen. Det känns bra att ta tag i det här så att jag kan göra bättre på Gentle redan från början.

På tal om Gentle så fick hon göra en tur i skogen idag med Petra på ryggen. Först gick jag bredvid med en lina, men när vi kommit in en bit i skogen så ville Petra prova rida själv och trava iväg en bit. Det gick jättebra och de travade några sträckor både bortåt, hemåt och fick sedan vända tillbaka till mig som inte hann med. Petra var så modig och duktig och tyckte att hon var så fin att rida._MG_2463_MG_2480_MG_2515_MG_2545_MG_2552_MG_259711063089_652862414819231_145097255_n

