När det pirrade till i magen inför träningen i helgen så kände jag bara hur roligt det skulle vara att få den där härliga ridkänslan och träna på de olika övningarna och precis så blev det idag. Visserligen var Woody inte helt jämn i kontakten i munnen utan låg på mer i vänster sida och var lite skev i kroppen med bogen till vänster och bakdelen till höger. Men vi gjorde mycket övningar för att det skulle rätta till sig mer, som till exempel omställd förvänd galopp och förvänd sluta och det blev successivt bättre och bättre. Men ändå var ridkänslan på topp. Woody var så ridbar, så kompakt, framme för skänkeln och lätt att samla.

Idag var det travöppnan för höger skänkel som gav problem, troligen på grund av snedheten kroppen, så vi jobbade på det. Även ryggningen var inte så bra, så det upprepade vi flera gånger och ska fortsätta träna på. Vi har liksom glömt bort att träna på det. Annars kändes det mesta riktigt bra, fina bakdelsvändningar, bättre in i handen under skrittjobbet, fina travslutor, ganska bra galoppslutor förutom att Woody översamlar sig lite i början när jag kräver böjningen på honom, fina samlade galoppvolter och underbara seriebyten.

Till sist provade vi lite piaff och passage. Passagen gick bra, Marc tyckte att han var ännu jämnare än tidigare, medan piaffen var svårare. Men piaff har vi ju verkligen inte gjort många gånger och varken jag eller Woody vet riktigt hur vi ska göra så vi bara provar oss fram. Men jag fick jättebra tips idag. Marc är fenomenal när han visar med kroppen hur Woody ska gå, hur jag ska korta stegen och sedan låta Woody prova sig fram tills han förstår hur han ska göra. Slutligen hittade vi några fina steg. Det bästa är fortfarande att Woody verkligen gillar piaff och passagejobbet. Jag tror inte att han tycker att det är ett dugg jobbigt, bara lite svårt att förstå, han känns helt lugn men taggar ändå till på rätt sätt och så fort jag går tillbaka till skritt så skrittar han helt avslappnat och verkar väldigt nöjd med sig själv.

Petra och Los Angeles var jätteduktiga idag också och det såg otroligt fint ut. Nu ska Petra göra årsdebut på SRKs ponnytävlingar nästa helg.

När vi kom tillbaka från Marc-träningen sken fortfarande solen och jag hann gå och hämta Gentle till ridhuset och rida ett pass i manegen. Det var två vagnar framställda där inne som hon blev lite rädd för, men ändå är hon så ridbar och duktig. Galoppfattningarna blev tyvärr inte så bra idag, hon taggade till väl mycket, men sedan blev själva galoppen bättre än sist. När jag ridit klart fick Petra sitta upp på henne. Hon fick också prova sitta ned i trav på henne för första gången, för jag hade berättat hur skön hon är att sitta på så Petra ville prova. Petra blev också väldigt förtjust i den känslan. Jag har förstås inte suttit några längre stunder utan bara just innan galoppfattningarna, men det var som sagt angenämt. _MG_2334_MG_2442_MG_2441_MG_2445 _MG_2446_MG_2453_MG_2429

