Vilken underbar ledig dag! Solen skiner, fåglarna kvittrar och båda hästarna så fina! Efter jourhelg, sömnbrist, tråkigt väder och mycket slit så känner jag hur livsandarna vaknar till liv igen.

Gick ganska tidigt med Gentle till ridhuset, men satt inte upp direkt eftersom det var lite hoppning på gång i manegen så Gentle fick stå och titta på en stund. Sedan satt jag upp från pallen utan att någon var bredvid, duktig liten häst! När jag började trava kändes hon oerhört stadig och fin i formen och härlig kontakt i munnen. Spänstig och fin och slog inte i sko en enda gång. Sedan skrittade jag och började prova på att flytta små steg i skänkelvikning. För höger skänkel gick det bra, den som jag redan varit på henne lite om när hon bara föll åt höger. Men för vänster skänkel ville hon bara gå iväg, så jag försökte göra halt, hon satte upp huvudet och fortsatte gå, så jag fick göra stopp, gå på med skänkeln och så småningom så började hon flytta några steg. Det är inte mycket jag begär, men jag vill att hon ska börja förstå vad det betyder.

När jag sedan skulle galoppera i höger galopp så gjorde hon en klockren fattning för galoppskänkeln för första gången. Åh, vilken känsla! När man känner att vi förstår varandra, att hon vill göra rätt och blir så nöjd när hon förstår att det blir rätt. Hallelujah moment! Där och då är det värt alla tidiga mornar, fodringar, utsläpp och mockningar. Det är sådana stunder man lever på!

I vänster varv däremot så fattade hon inte för skänkeln vid första försöket. Dessutom rusade hon ännu mer än tidigare. Men jag gjorde om det några gånger och på tredje försöket så fattade hon för skänkeln även där. Däremot så tog det lite längre tid innan hon hittade formen och balansen i galoppen. Det är inte lätt att förstå allt vad matte vill.

Petra hade ridit Woody igår när jag var på jobbet. Hon var så nöjd med honom. Hon hade gjort travslutor, halvpiruetter och två byten i vart femte och allt hade gått så bra. Jag som fortfarande kan känna mig lite nervös att han ska hitta på något blev förstås väldigt glad.

När jag skulle rida honom idag var jag redan så nöjd över Gentle och lite trött efter promenaderna och ridningen, så jag hade ingen större förväntan på dagens pass. Men det hjälps inte att det var så skönt att sitta i dressyrsadeln, skönt att ha alla knappar att trycka på och känna att han förstår och svarar på varenda liten signal. Och Petra måste ha gjort ett bra jobb för han kändes superfin i sidorna och var bara magiskt fin helt och hållet.

Det enda som inte gick bra idag var seriebytena. Då helt plötsligt skulle han börja studsa. Jag tyckte inte att det fanns någon anledning, så jag blev lite sträng, vände om men fick göra det flera gånger för han skulle bara studsa. Då började jag byta efter långsidan och genom hörnen i vart fjärde och sedan vände jag in på diagonalen och fortsatte att byta i vart fjärde. Till slut gjorde han det klockrent. Sedan gjorde vi nog de bästa skolorna någonsin, så jämn i takten, så böjd i bålen och så stadig i formen och bärig. Till sist avslutade vi med lite piaff och passage och han var bara underbar!

Vilka fina hästar! Vilken skön ledig solig dag! Nu fick jag ny kraft!

20150311-140936-50976810.jpg

