Så roligt att jag hann rida Gentle i manegen och gå fram och tillbaka innan det blev mörkt ute. Petra hade ridit LA innan och jag bad henne att sedan komma in och hjälpa mig med uppsittningen. Men jag började träna med pallen och ganska snart stod hon still bredvid den så jag satt upp själv och hon stod kvar prick stilla. Så skönt!

Idag var hon mycket lugnare när jag gick till ridhuset än senast så jag trodde inte att hon skulle vara så pigg i ridningen, men när jag började trava så blev hon så ambitiös och tog i mer än sist, samtidigt som hon var väldigt fin i munnen och så elastisk mellan hand och skänkel. Vilken ridkänsla hon kunde bjuda på hon också! Det är så roligt när man börjar känna den där elasticiteten i kroppen och att ryggen börjar svinga. Dessutom kände jag att det var väldigt nära att hon fattade galopp för galoppskänkeln, nu är det inte långt bort, även om hon rusar lite i början av galoppen.

När jag hade gått iväg med Gentle och sedan kom tillbaka till stallet hade Petra börjat göra iordning Woody. Jag började passet med honom sedan fick Petra avsluta. Han kändes verkligen jättefin. Jag red mest lösgörande övningar och tränade på läxan jag fått (som jag glömt av) att rida i förvänd galopp på volten och ställa in mot mitten av volten. Trots att Woody har lättare för höger förvänd galopp så har han svårare att ställa vänster så det blev ändå svårare i det varvet, men jag kände hur nyttigt det var för honom.

Sedan har jag funderat på varför det är så enkelt med travsluta längs spåret och så mycket svårare på diagonalen. Så jag började med slutan efter väggen och red sedan in på diagonalen och låtsades att jag hade väggen med mig hela tiden och försökte sitta likadant som jag sitter då. Det var intressant! Vet inte om det blev mycket bättre, men jag upplevde att vi behöll takten bättre och fick mindre spänning. Så det ska jag prova fler gånger. Men bästa känslan idag var i skritten när Woody skrittade på mycket bättre in i handen, tryckte på med bakbenen och tog ett väldigt fint stöd på bettet.

Petra red Woody jättefint och fick träna på att rida honom lite kortare och med kortare steg, göra några slutor efter väggen och sedan galoppera på stora mittvolten och samla galoppen mer. Det såg fint ut i vänster galopp, men när hon sedan började med höger galopp så blev han helt underbar, kom under sig så bra och blev så rund och bara samlade mer och mer. Petra blev också lyrisk över ridkänslan. Fyra trevliga ritter på tre fina hästar, det känns bra i både kroppen och knoppen!IMG_1574 (2)

