Idag blev det stökigt när jag skulle gå iväg med Gentle till ridhuset. Friluftsdag, så det var många barn i skidbacken som ligger just utmed vårt stall, liften var igång och det kom bilar och barn tillströmmande från alla håll. Just när jag skulle gå ut med Gentle ur stallet kom ett gäng ungdomar gående mot oss, så Gentle började steppa redan inne i porten och fortsatte ut ur stallet i passage. Sedan kryssade vi mellan bilar och folk i passage ned mot stora vägen. Just när vi kom dit kom bussen och skulle svänga in på vår mindre väg, vilket oflyt! Gentle stegrade och kastade sig bakåt och stod mitt på vägen och småstegrade. Så jag vände om och travade tillbaka till första lilla avtagsväg där jag kunde komma ifrån bussen lite så den kunde passera. Sedan började vi gå i skogen. Då var Gentle ganska mycket uppe i varv och gnäggade massor. Hästar från ett annat stall svarade henne och då gnäggade hon ännu mer förtvivlat. Men så småningom lugnade hon ned sig och vi kunde traska till ridhuset. Jag tycker faktiskt att det är skönt att få ta allt det där stöket från backen och inte sitta på henne, särskilt eftersom det är ishalka överallt och jag verkligen inte skulle vilja åka av på den hårda marken.

Idag var det en till häst i manegen samtidigt som oss. Jag tränade ganska länge med pallen, men Gentle hade svårt för att stå stilla vid den utan gick runt, runt och skyggade ifrån den några gånger. Det var mycket folk som passerade förbi på läktaren också så det fortsatte med att vara en stökig dag. Men till slut kunde hon stå stilla vid pallen. En tjej hjälpte mig och stod då utmed Gentle utan att hålla i henne när jag satt upp och det gick jättebra, hon stod prick stilla och gick iväg lugnt. När jag sedan började rida fick jag lön för mödan efter stöket innan. Åh, så fin hon var!

Spetsade öron, mera bjudning, mjukare i sidorna, underbar i munnen, härlig form, spänstigare i steget. Underbara lilla häst, så ambitiös hon var idag! Visserligen fortfarande svårt med galoppfattningarna, men kanske en aning på rätt väg. Trots att hon blev trött efter att jag ridit lite mer än tidigare, både flåsig och genomblöt i svett, så behöll hon bjudningen bättre hela passet och kunde även skritta på lite bättre än tidigare.

Sedan fick Gentle stå och torka i Woodys box medan jag red honom. Jag hann just så pass under den stunden manegen var ledig. Det blev precis ett sådant pass som jag hade tänkt innan, på kandar, checkade av samma saker igen, men red inte lika intensivt som igår. Woody kändes bättre än igår, som han brukar när han är ordentligt genomriden, smidigare, bättre i handen, mjukare i sidorna.

Äntligen fick vi till några riktigt fina galoppslutor och det övriga flöt på ganska bra, kanske inte super, men det duger. Jag tyckte att jag fick ett väldigt bra sug in i handen som han kunde behålla även i skritten, men kanske att han inte är riktigt nog stark att vara kvar där precis hela tiden. Det känns som att det är så rätt, men att vi behöver mer tid och mer styrka. Han skrittade i alla fall väldigt bra idag och så samlade han sig väldigt bra i galoppen och halvpiruetterna kändes ganska okomplicerade idag igen. Det om något är ju ett framsteg eftersom vi haft sådana problem med dem tidigare.

20150226-144636-53196947.jpg

