Jag tror att Gentle kommer att sova gott inatt, så mycket som hon fått se idag. Jag gick med henne till ridhuset den vanliga vägen genom skogen, men det var inte lätt när det snöat så mycket. Jag var helt slut av allt plumsande i djupsnö när vi kom fram till ridhuset, så på hemvägen bestämde jag mig för att gå genom vårt lilla samhälle på plogade vägar. Problemet med den vägen är att det passerar en del bilar, bussar och långtradare där på vardagar. Gentle var ju lugn efter ridningen när vi traskade hemåt, men postlådor kunde ändå vara rätt spännande så hon hoppade ut i vägen för dem och en långtradare med släp kom bakifrån och då hoppade hon upp i snödrivan. Vanliga bilar brydde hon sig inte så mycket om och en buss hann också komma men då lyckades vi gå in på en uppfartsväg så den blev hon inte heller rädd för. Men jag tror som sagt att hon kommer att sova gott inatt av alla intryck hon fått.

När jag skulle rida fick jag hjälp vid uppsittningen och var lite nervös efter det som hände sist. Hon stod lika stilla som alltid just när jag satt upp, men det är just när hon ska gå de första stegen som hon tycker att det är otäckt, därför tror jag att det är lite sadeltvång. Men idag sköt hon bara ryggen lite och gick försiktigt framåt som för att känna sig för, sedan slappnade hon av igen.

Petra frågade i morse vad jag hade för plan med ridningen idag och jag svarade direkt att jag ville försöka få samma känsla i trav i manegen som jag hade sist när vi red i skogen, att hon svarar fram bättre för skänkeln och blir mer elastisk mellan hand och skänkel. Den känslan fick jag direkt jag började trava idag och faktiskt lite mer därtill. Hon var så läcker!!! Jag är alldeles lycklig över hur fin hon kändes.

Även skritten var mycket bättre idag, hon klev på bättre framåt och blev inte som en ostkrok hela tiden. Däremot galoppen var inte någon höjdare. Idag kändes hon lika i båda varven, bättre i vänster än sist men lite sämre i höger. En gång lyckades vi göra en bra galoppfattning och då blev plötsligt galoppen mycket bättre ett halvt varv, men sedan tappade vi den igen. Hon har svårt att hitta balansen. Jag hade fått tips att varva mellan att stå upp och sitta ned några språng för att hjälpa henne, så det gjorde jag och det kändes faktiskt som en liten hjälp, men det var ändå inte lätt.

Ännu ett intryck för Gentle var att en maratonvagn stod inne i manegen för upptining när jag skulle rida. Hon stirrade ganska mycket på den i början och kastade sig iväg några gånger när jag försökte gå närmare, men jag är så otroligt nöjd med hur hon tacklade det hela ändå. Hon lyssnade på mig och även om hon var rädd så klarade hon till slut att gå runt mellan vagnen och väggen. Där var det spår och snö i sanden som hon tog ett stort hopp över första gången, men när jag sedan vände tillbaka kunde hon skritta försiktigt utan att hoppa. Det känns verkligen som om hon ändå är med mig hela tiden, hon kopplar inte bort mig när hon blir rädd och det är jag så tacksam över.

För Woody blev det ett ordentligt pass på kandar idag. Han började ganska besvärligt med att inte ge efter i vänstersidan. Jag hade varit så noga med uppvärmningen och när jag kände att det tog emot så försökte jag lägga ned och gymnastisera honom ännu mer men när inte det heller hjälpte så började jag faktiskt kräva lite mer bestämt att han skulle böja sig samtidigt som han skulle vara kvar framme för skänkeln. Jag jobbade med galoppslutor. Till en början blev han lite grinig, la öronen och piskade svansen, och blev som en ostkrok när jag skulle räta ut honom, men sedan gav han efter och då med besked. Då blev han plötsligt mer eftergiven och rund och elastisk än på länge och när jag rätade ut kändes han mer rakriktad än någonsin. Jag kunde också behålla den känslan när vi avslutade med lite travarbete. Han blev alldeles genomblöt i svett och lite vitskummig, så jag fick stå och borsta honom torr efteråt, men hellre nästan en heldag i stallet än att åka hem och tvätta och städa på min lediga dag 🙂 . Nåja, nu har jag faktiskt gjort lite sånt också. Det är alltid lättare att städa när man är nöjd med ridningen.IMG_1184

