Jag blev lite chockad när jag klev upp i morse och tittade ut. Vi var nästan totalt insnöade och det var fortfarande snöstorm ute. Som tur var så var det ganska kallt så snön var ganska lätt, så det gick att ta sig ut med bilen även om jag plogade mig fram och hade snö långt upp på sidorna. Vi bestämde att låta hästarna äta inne i Gentles stall, eftersom det var ganska svårt att ta sig till hagarna och höet mest skulle blåsa iväg. Jag funderade på att ställa in uteritten, men tänkte att det skulle blåsa mindre i skogen och att vi knappast skulle möta så många skidåkare eller andra i det här vädret så att vi lika gärna kunde passa på.

Jag gick med henne en stund innan jag skulle sitta upp och jag drog inte det sista hålet på sadelgjorden för att hon inte skulle reagera som sist, men ändå blev det faktiskt det värsta hittills. Kanske för att hon stått inne ganska länge och inte rört på sig innan, kanske för att det stormade och var sådant väder eller kanske för att det var en annan som hjälpte till att hålla henne när jag skulle upp och han kanske tog lite extra hårt i munnen på henne. Jag vet inte, men hon reste sig ganska högt och kastade sig framåt. Jag fick lite bakvikt och råkade dra henne ordentligt i munnen, men jag tror inte att det var så dumt, för när hon väl kom ned i skritt sedan så blev hon ganska förskräckt och började direkt gå på tygeln och gick sakta och brydde sig inte om något annat utan att lyssna på mig.

När vi började skritta in i skogen kändes hon helt avslappnad och jättefin, men när vi började trava kom vi på ett mer öppet område och då började det blåsa ned så mycket snö från träden så vi såg nästan ingenting och då blev Gentle återigen rädd och satte upp huvudet och började galoppera och tog ingen styrning och höll på att sticka rakt in i skogen där det var väldigt mycket stora stenar. Jag fick stopp på henne just innan vi hamnade där. Så då skrittade vi tills vi kom till ett mer skyddat område. Men efter de två incidenterna hade vi en underbar ridtur.

Vägarna var plogade för någon dag sedan så de var släta och fina under och så låg denna nysnö på som gjorde att det var lite jobbigt för hästarna att lyfta benen, men samtidigt lätt och fluffig snö så man kunde rida var man ville på vägen. Gentle var helt underbar, hon kändes ännu bättre i handen, svarade upp bättre för skänkeln, hittade takten och gungade bra med ryggen. Vi travade jättelänge både bortåt och hemåt och fick ett så härligt flyt i traven. På hemvägen kom hon lägre och lägre i formen och till och med när hon började bli lite trött så balanserade hon upp sig riktigt bra. Sista biten skrittade vi på lång tygel. Jag är så glad att vi gav oss ut trots vädret!

Sedan åkte jag direkt och red Woody inne i manegen. Just då kändes det lite extra lyxigt att få vara inomhus. Jag red på kandar och han kändes jättefin. Gjorde mycket skritt-trav övergångar, sedan galoppslutor och så seriebyten. Nu var han riktigt fin i serierna och mer avslappnad än på länge. Sedan jobbade jag lite med att traven skulle vara i uppförsbacke, som vi gjort utomhus, att han skulle komma fram med nosen lite mer och gärna sträcka fram halsen också. Jag fick en riktigt bra känsla. Nu kan jag slappna av inomhus och vara nöjd över båda hästarna.

20150111-132452-48292249.jpg

20150111-134909-49749710.jpg

