Mitt hästintresse startade 1975 då jag var 10 år gammal. Familjens svartvita teve gick sönder och pappa frågade oss barn om vi skulle köpa en färgteve eller vad vi ville göra istället. Vi är sju syskon, men minsta lillebror var inte född då, så de flesta av mina syskon sa att de ville ha en häst istället. Jag sa att jag ville ha en katt! Det blev en häst. Så småningom blev det också katt och även färgteve till slut. Mina föräldrar var inte hästkunniga, men pappa fick råd av en farbror som tipsade oss om en fjording. Pappa ringde Taffsnäs fjordstuteri och kort därefter hoppade en liten 1,5-årig valack av rampen på den stora hästlastbilen utanför vårt hus.

Vi var ett gäng ungar som inte visste mycket om hästar och lilla Rasmus visste väl inte så mycket mer om livet, men tänk att det kunde gå så bra till slut ändå. Mina föräldrar var kloka och lät oss också börja på ridskola i samma veva så vi snappade fort upp ett och annat. Det var mest jag och min syster Ulla som blev intresserade och Ulla fick så småningom en annan häst på foder, så Rasmus blev min till slut. Det fanns nog inte mycket vi inte gjorde tillsammans jag och denna fjording. Vi tävlade dressyr, hoppning, terräng, tolkade på skidor, körde brudpar till kyrkan i Bonnstan på midsommarafton i många år, var med på travtävling, galopptävling, körde hövändare, hölass, vedlass, skjutsade lucior och säkert mycket mer som jag har glömt. Han var min ponnytid och vi var med i Wahlströms ponnyklubb och läste Min häst och hade verkligen roligt.IMG_1179 IMG_1157 IMG_1156 IMG_1184

