Efter utbildningen till veterinär flyttade jag tillbaka till Skellefteå. Jag hade bestämt mig för att jag ville tillbaka till hemtrakten så jag köpte en liten billig hästgård och tänkte att där kunde jag och mina hästar bo. Ett halvår senare träffade jag Jocke som tog sin travhäst med sig och flyttade in till mig och mina hästar och katter. En kompis som också ville satsa på hästavel hade några år tidigare med tips från mig köpt mamman till Balance. Jag köpte då ett av de föl som hon fick, Batique, alltså en liten lillasyster till Balance.

Balance fick två föl och jag hade ett till fölsto som fölade och det passerade några unghästar och utbildningshästar de första åren, men de andra fölen och unghästarna sålde jag. Det var Batique som fångade mitt hjärta och som jag behöll.

Batique fick diplom på treårstestet och på hösten efter, när hon var tre och ett halvt år, fick jag äran att rida på en clinic för Louise Nathhorst som hölls på Kågedalens Ryttarförening. Det gick så otroligt bra och Lussan blev väldigt förtjust i Batique och öste lovord över henne.

Året efter hade jag tänkt visa henne på kvalitetsbedömningen, men just då var hon inne i en sämre period, kanske växtfas, så jag avstod från det. En kompis tänkte åka ned till Enköping och visa sin fyraåring på fyraårschampionat istället. Jag hade ingen tanke på att åka så långt men blev frestad att följa då de ändå tänkt hyra en liten hästlastbil att köra ned med. Sagt och gjort, vi åkte. Där var det 45 hästar som visades, Tinne Vilhelmsson red någon och många andra duktiga ryttare var med på fina hästar. Domare var Lars Andersson och Gunilla Byström. Jag red bland de allra första. Batique var som en dröm, jag hade en magisk ridkänsla genom hela visningen. Vi fick också höga poäng, 85 %. Återigen fick jag uppleva nästan samma sak som med Balance. Jocke, som var hemma med vårt första barn som var 1,5 år då, ringde hemifrån hela tiden och frågade hur vi låg till och jag svarade varje gång att vi leder fortfarande. Vi slutade på delad förstaplats. Det var också en onceinalifetime upplevelse!

IMG_1170 IMG_1169 Batique 001 IMG_1174

