Petra fick rida först idag när vi red vår söndagstur i skogen för att inte Los Angeles skulle ligga på lika mycket som han gjort ibland. När vi började trava var Woody ovanligt cool och superfin i låg form. Vi travade ganska länge uppför backen. Sista brantaste backen galopperade Petra med Los Angeles så jag lät också Woody fatta galopp, men ändå blev han stressad när han trodde att LA skulle försvinna. Då började han studsa och galoppera på stället, inte så smart eftersom han då inte hann ikapp LA och så jagade han upp sig mer och mer. Jag bad Petra vänta när hon kommit uppför backen, men även när vi var framme vid dem så var Woody stollig och kastade runt och slängde upp huvudet. Då blev jag riktigt arg och piskade till honom med spöet och krävde att han skulle stå på tygeln. Han blev ännu mer stressad, men faktiskt så tog han rättning och blev väldigt lydig på hemvägen om än lite överilad och inte helt avslappnad.

När vi kom tillbaka till stallet red jag en stund på banan för att få en mer avslappnad känsla och först blev han stollig för att LA gick in i stallet, så jag fick bli arg igen. Då stoppade han verkligen in bakbenen under sig och började piaffa några steg men när jag då red fram blev han riktigt, riktigt fin. Tråkigt att behöva bli arg på honom, men ändå skönt att han tog rättning och inte fortsatte att protestera och underbar ridkänsla på slutet i både trav och galopp.IMG_1063

