För första gången sedan den fruktansvärt varma dagen i somras när jag red inne för att jag trodde att det skulle vara svalare än ute (vilket det inte var), så red jag idag i manegen igen. De har lagt nytt underlag som inte har hunnit sätta sig ordentligt än, så det släppte lite ibland, men det var ändå bra att det var lite mjukare än det tidigare som blivit så hårt. När det var lite duggregn ute så kändes det väldigt mysigt att få gå in i manegen och extra lyxigt eftersom jag och Petra var helt själva där.

Woody kändes väl framme för skänkeln och var för ovanlighetens skulle lite bättre i trav än i galopparbetet. I galoppen var han fin tills jag började göra lite galoppslutor, då var det som om han försökte fuska lite, blev lite av och på, vek sig i sidan, kom med bakdelen före, blev inte jämn i stödet. Så då red jag diagonalsluta några språng, sedan öppna rakt fram och så diagonalsluta några språng igen, osv. Då kunde han inte fuska längre, han kom mer och mer in under sig med bakdelen och jag fick ett jämnare stöd. Till slut kunde vi göra hela diagonalslutor åt båda håll som flöt bra.

Sedan fick Petra rida. Hon måste ju få träna hon också inför tävlingen om två veckor. Hon tränade på mellangalopp, förvänd galopp och övergångar. I trav red hon skänkelvikningar, öppna och till och med sluta som hon gjorde för första gången på Woody. Det gick så bra och såg väldigt trevligt ut. Det hittade en bra takt i trav och fick flyt i rörelserna.

IMG_1029

