Onsdagar betyder ridskola för Petra och jag brukar se på när hon rider, men ikväll ville jag passa på att rida i solskenet innan solen skulle gå ned, så jag tittade bara en stund innan jag gjorde iordning Woody. Snart hinner vi inte ens rida innan det är mörkt ute, men jag passar på att njuta av varje dag som vi har av denna underbart vackra höst.

Jag red på kandar. Har bestämt mig att försöka göra det på onsdagar så att det blir av åtminstone någon gång varje vecka, helst någon gång under helgen också. Min önskan var att få samma känsla som jag hade i förrgår på träns, att jag kunde känna hur han vinklade in benen mer under sig och att jag fick ett sug framåt i handen. Från början kändes han mer stum i vänstersidan än han gör på träns, men med mycket böjande i vänstersidan så blev det snabbt bättre och till min glädje så började vi mer och mer närma oss känslan från i förrgår.

Han gjorde fantastiska galoppslutor idag med så mycket bjudning och bättre flyt än tidigare. Sedan red jag lite samlad galopp, några halvpiruetter och några små volter. Just då hade jag inte tillräckligt med sug i handen för att få den optimala känslan, men annars kändes det helt okej. Sedan gjorde jag bytesserier, den här gången flera efter långsidan vilket inte har varit så lätt tidigare, men nu flöt det så bra även där. Vart fjärde, vart tredje, vartannat och till sist provade jag tre i varje, också det efter långsidan. Första försöket gick inte, men på andra försöket gjorde han det, fina hästen!

Sedan avslutade jag med att trava runt i serpentiner, volter, skolor i den mest underbara traven. Och till sist satt jag in i lite passage. Jag gjorde det väldigt försiktigt för att behålla de aktiva bakbenen han redan hade och flytet framåt och suget i handen. Underbara känsla när han bara växte uppåt och hittade takten, utan att tappa energin framåt. IMG_2295

