Nyduschad och tillfreds sitter jag nu med en kopp kaffe efter ett skönt morgonpass på stora ridbanan. Vilken lycka att ha semester!

Underlaget var mjukt och bra efter ännu mer regn under natten. Woody kändes väldigt lyssnande redan från början, helt fokuserad på att göra det jag ville. Ändå blev det lite av och på och då förstod jag att det inte bara är honom det beror på utan också min ridning. Jag har ju varit inne på det tidigare, att jag inte får backa med handen i förhållningarna. Det gjorde jag inte alls idag, eftersom han var så lyhörd för sätet, men då tänkte jag att jag måste också komma till lite mer jämn drivning. Så jag försökte det, försökte hålla om honom lite mer och få ännu bättre takt och flyt.

Så hela passet gick mycket ut på att jag fokuserade på takten, formen, att han var liksidig i handen. Vi gjorde några skolor, men mest stora volter och serpentiner. I galoppen red jag likadant. I serpentinerna i galoppen försökte jag tänka på att han skulle behålla samma form i bågarna oavsett rättvänd eller förvänd galopp, så att han inte drog upp nacken i den förvända galoppen utan var lika lösgjord och sög på bettet lite längre fram och lite längre ned. Det kändes jättebra. Woody blev verkligen otroligt liksidig och jag hade en fantastisk känsla i handen, fjäderlätt men med ett sug framåt hela tiden. 

Trots att vi inte gjorde några svåra rörelser blev Woody alldeles plaskblöt i svett. Det är så kvavt ute nu, så det behövs nog inte så mycket för det. Så han fick också en dusch efteråt och sedan komma ut i gräshagen. Jag hoppas att hästarna njuter lika mycket av det som jag gör att se dem där, dess sista dagar i gräshagen. IMG_0566IMG_0419

