Jag ville spinna vidare på gårdagens härliga ridkänsla och befästa vad vi arbetade på med ridning framåt i förhållningarna och det blev ännu bättre idag. Vilken ridkänsla Woody bjöd på! Ännu mer smidig i kroppen idag, lösgjord och energisk. Jag jobbade mer med att samla galoppen några enstaka språng och rida framåt i samlingen och han blev rundare och mer uppförsbacke. Sedan la jag till några enstaka byten och några seriebyten och förutom ett byte som blev orent när jag missade att ta in bogen kändes alla andra väldigt bra. Avslutade med arbete i trav i ganska högt tempo där jag försökte samla lite med sätet några få steg här och var utan att tappa takten och bjudningen. Jag fick sådant underbart sug i handen, nog bland den bästa känsla jag haft i handen någon gång och det på träns, trots att jag tyckt att han varit bättre på kandar sista tiden. 

När jag var klar fick Petra hoppa upp och rida. Woody såg väldigt mjuk ut i kroppen och skrittade så bra direkt hon tog tyglarna och sedan var han så fin och hon fick en lika bra känsla i handen. I galopp såg man verkligen den där härliga gummibandskontakten i varje språng. Sedan ville hon träna enkla byten. Javisst sa jag, fast det är inte så lätt med Woody, han är svår med sin långa rygg att komma upp med ryggen i avsaktningen och gå direkt till en avslappnad skritt. Första försöken åt båda hållen blev precis så, att han sänkte ryggen lite och det blev några travsteg emellan och en spänd skritt. Men sedan när Petra förstod att hon måste samla mer innan så gjorde de jättefina avbrott och fick direkt en avslappnad skritt och gjorde även fina fattningar. Lycklig mor och lycklig dotter och tänk sådan glädje man kan ha av en fin häst! Vi pratade helt lyriskt båda två efteråt om hur fin han kändes 🙂 .

Bild

