Det är lustigt hur det kan vara med tävling, att jag hade så mycket bättre ridkänsla andra tävlingsdagen och ändå fick fler missar och lägre procent.

Första dagen yttrade sig Woodys tävlingsspänning på så sätt att han blev lite på och av och inte var riktigt framför skänkeln och blev lite för låg i formen på framridningen. När jag tog upp honom en aning så började han gnissla lite tänder och var inte helt med på noterna. Sedan blev han naturligt högre i formen inne på banan, men fortfarande inte helt framför skänkeln. Jag hade bra känsla i sicksacken och piruetterna men inför seriebytena fick jag aldrig honom framför skänkeln så han blev aldrig riktigt rak och serierna blev därför krokiga och svajiga.

Andra tävlingsdagen kändes han betydligt bättre på framridningen, mycket mer med mig och bättre bjudning och elastisk, lätt att samla och fin i handen. Han kom under sig bättre och blev förstås högre och bättre i formen då. Han spände till en aning inne på banan, men ändå mycket bättre framför skänkeln, jämnare stöd i munnen och framför allt gladare. Kanske att jag då ville lite för mycket och försökte samla poäng genom att trycka på honom lite extra i till exempel vänsterslutan där han tappar lite energi på slutet och istället blev det orytmiskt och inte så bra flyt. Likadant i galoppiruetten att jag försökte vända lite mer och fick då istället jämnfotahopp. Då blev jag feg och gjorde den högra piruetten för stor istället. Inför seribytena försökte jag verkligen rida på fram för att få honom rak och jag fick verkligen en bra känsla i fyrorna. Han sög tag i bettet, blev rak och jag kunde verkligen byta med höften och behövde aldrig röra honom med skänkeln, vilket han inte gillar så mycket. I treorna fick jag ett jämfotabyte det första och då tappade vi flytet och jag tror att det även blev ett orent byte på slutet.

Gustaf Svalling var överens med mig och höjde poängen för lösgjordhet från 6 dag ett till 6,5 dag två, han höjde även ryttarens insats från 6,5 till 7, vilket stämmer med hur jag kände, medan de andra domarna sänkte poängen för lösgjordhet dag två. Kanske på grund av missarna i piruetterna eller något annat.

Hur som helst, jättenöjd över Woody. Nu är det bara att träna vidare och försöka bli säkrare på allting, mer styrka, mer jämnhet i de båda sidorna…Oj, bäst vi sätter igång :). Men först lite återhämtning för Woody.

BildBildBildBildBildBildBildBild

