Det blev ett mysigt pass i kvällssolen på lilla ridbanan med fokus på lösgörande arbete. Började med skänkelvikning i trav. Har ridit så mycket skolor och nästan glömt bort skänkelvikning, men idag ville jag känna att Woody verkligen var avslappnad och mjuk och lösgjord. Övergick sedan till galopparbetet med mycket tempoväxlingar. Försökte få honom att ta stödet lite längre fram och länga halsen och inte komma upp med nacken för mycket. Han kändes energisk och elastisk. Red öppna och sluta i galopp och sedan enkla byten och lite galoppiruetter.

Han var mycket bättre i handen än i förrgår då han ville lägga sig på, nu tycker jag att jag hade ett lätt men jämnt stöd. Till sist tränade jag lite travslutor som i ”saxen”. Till vänster kändes det bra, men det var svårare att ställa om till höger och jag tycker att han blir mer ojämn i formen och stödet i handen åt höger och att han tappar lite bärighet. Men det kändes som om han jobbade på det han kunde, att det tar emot lite i kroppen för honom. Petra fick avsluta passet med att rida honom i lägre form. Det var en mycket avslappnad och harmonisk Woody hela passet. 

Imorgon är jag ledig. Då blir det ett ordentligt dressyrpass på kandar med lite mer samling än idag. Sedan antingen en skogstur eller galopp runt ridskolehästarnas hage på fredag och tävling på lördag. Det blir första hemmatävlingen på ett och ett halvt år för oss. Woody har varit ganska stökig på hemmatävlingar, så vi får hoppas att han mognat lite på senare år. 

Här är bilder från förra hemmatävlingen hösten 2012:

Bild

Bild

