Sitter med ett leende på läpparna och njuter av känslan efter helgen som varit. Efter en mycket bra resa ned igår, då Woody var helt lugn, så fick han vila i flera timmar innan det var dags för Msv B:4. Han kändes oerhört fin på framridningen, glad och lugn och positiv till arbete. När vi kom in på banan blev det lite mer spännande, men travprogrammet flöt rätt bra ändå. Jag hade en riktigt härlig ridkänsla. I galoppen blev det tyvärr lite för mycket nerver och när vi skulle göra en mellangalopp så började Woody byta galopp och studsa en del och bytte lite fram och tillbaka, så vi missade både mellangaloppen och den förvända galoppen. Fick ändå ihop 64 % och kom första utanför placering, 4:a.

Jag kände mig nöjd och förväntansfull inför Prix St Georges. Lika fin på framridningen igen. Red igenom delarna av programmet och allt flöt så bra. När vi red in i stora manegen kändes han lite lugnare ända tills just innan vi skulle rida in på banan. Då var det en hund på läktaren som gjorde lite väsen av sig och precis när vi fått startsignal och jag påbörjade inridningen så katapultade Woody iväg när han blev rädd för hunden. Jag hade inte hunnit in på banan så jag vände ifrån och gjorde en volt och då gick det bättre. Spänningen fanns kvar i honom, men jag upplevde det som om han verkligen försökte hålla sig i skinnet. Jag hade en bra ridkänsla och tyckte att travprogrammet kändes bra igen, men i skritten spände han till mer och i en bakdelsvändning backade han till och med och när det sedan blev galopp så fick vi flera missar, bakdelen före i högerslutan, fick lite panik innan högerpiruetten och bröt av till trav och kastade sedan runt, missade ett byte i serien i vart fjärde. Lyckades i treorna, men var så spänd så varje byte blev nästan en halvstegring, så mycket tog han i. Det hela resulterade i 57,9 % och första utanför placering, 4:a igen.

Trots allt kände jag mig väldigt glad igår kväll eftersom jag tyckte att jag haft en härlig ridkänsla och att Woody egentligen försökte men inte riktigt klarade att hålla nerverna i styr.

Idag var det återigen en bra framridning, så mjuk och elastisk och lydig. Jag red fram lite längre eftersom han bara skulle gå en klass. Det var lätt att tänka att det skulle bli likadant idag som igår, att det skulle börja bra och sedan bli mer och mer spänning och spricka i galopprogrammet. Men så blev det inte. Idag hade vi flow. ”Flow kännetecknas av att koncentrationen intensifieras, att medvetenheten ökar och att känslan av passerande tid upphör. Efteråt upplever man en känsla av tillfredsställelse inombords” (Wikipedia). Det var bara jag och Woody där och då. När vi gjort den sista halten och Woody fick långa tyglar så verkligen kände jag hur stolt han var och hur mycket han hade koncentrerat sig. Han gick med vilande steg och spetsade öron ut från banan. Då rann lyckotårar ner för kinderna på mig.

Ritten gav 64,6 % och en andraplats i Msv A:1. Vår första placering i Msv A.

Det som vi upplevde idag, jag och Woody, det skulle vi aldrig ha lyckats genomföra utan den helt fantastiska, otroliga hjälp vi fått från min tränare Marc. Inte nog med att han lärt oss det tekniska, seriebyten, skolor, galoppslutor, m.m., han har också hittat lösningar för att börja komma tillrätta med våra stora problem galoppiruetter och skritten. Men framför allt så har han funnits där och peppat när det gått dåligt och ingett hopp och glädje. Det är så obeskrivligt stort det engagemang han har för sina elever och jag känner mig så oerhört tacksam för det han gett mig och Woody.

Bild

